top of page
  • תמונת הסופר/תYuval Alon

סינטוניות והעבודה עמה בטיפול

סינטוניות משמעותה התנהגות, הגנה, דפוס, אשר המטופל מזוהה עמה וחושב כי הוא זקוק לה על מנת להשיג את מטרותיו, שאותה התנהגות היא חלק ממנו, מאישיותו אשר הוא מזוהה עמה ברמה הרגשית. אנו יודעים כי כאשר אנו מזוהים עם התנהגויות ברמה הרגשית אנו נמשיך להתנהג אותן עד אשר נאמץ התנהגויות אשר נרגיש כי הם אלו אשר מקדמות אותנו אל עבר הדברים החשובים בחיינו.


סינטוניות באה לידי ביטוי לא רק בדפוסי הגנות והתקשרות אלא יכולה לבוא לידי ביטוי במגוון דרכים בטיפול ובחיים : היכולת לשים לב, היכולת להיות נוכחת, היכולת לשים לב לרגשות כלפי האחר ועוד. מדובר בהזדהות של האדם עם התנהגויות אשר גורמות לקשייו.


בטיפול סינטוניות זו באה לידי ביטוי כאשר המטופל מראה לנו את האופן בו הוא יוצר קשר. למשל, רגשות עולים, המטופל מתחיל לדמוע, ואז לעצור ולהרגיע את הרגשות שלו (מאוד נפוץ בחדר הטיפולים ואצל אנשים בכלל), כמובן כי המטופל אינו מודע לדפוס התנהגות זה כלל ומבחינתו עושה את מה שמכיר והרבה פעמים יגיד : "זה כל מה שיש, זה כל מה שאני יכול לעשות". ניקח רגע לבחון את ההשפעה שיש להתנהגות זו על המטפל בהעברה הנגדית.


המטפל יכול להקשיב לתוכן דברי המטופל ולהאמין כי זה כל מה שהמטופל יכול לעשות, בפועל זה מה שקורה פעמים רבות ובכך המטפל והמטופל יוצרים קשר אשר משחזר את הקשיים של המטופל וייתכן כי גם את קשיי המטפל בעצמו . שחזור זה יכול לשלוח את הטיפול לשנים על גבי שנים של תקיעות. מכך ניתן להבין טכניקות רבות אשר שוטפות את עולם הטיפול על מנת לנסות ולייעל את ההליך, אבל, טכניקות כשלעצמן אינן עוזרות למטופלים להשתנות. נחזור למקרה שהוצג ולדוגמא הנפוצה בחדר הטיפולים, איך נעזור למטופל להיות זה אשר רואה כי ההתנהגות שלו היא אשר מעכבת אותו בחייו, בקשריו ובאופן בלתי נמנע גם בטיפול.


הדרך אשר נוכל לעזור למטופל היא קודם כל לסייע לו לראות את הקשר בין מה שהוא עושה : "אין מה לעשות, זה כל מה שיש" לבין הקשיים שלו והמטרות שלו, למשל : "יצירת קשרים אינטhמיים" על מנת להסכים על המשימה : "להרגיש את כל הרגשות האינטימיים ביותר".


"אם זה היה מספיק, לא היית כאן וככל הנראה היית מייצר את הקשרים האינטמיים שאתה רוצה"

"אם זה כל מה שאתה יכול לעשות מבחינת הרגשות שלך, איך זה משפיע על היכולת שלך להיות בקשרים אינטימיים?"

"האם זאת ההרגשה שאתה רוצה להרגיש בקשרים אינטימיים"?

"באינטימיות שלך עם עצמך, האם מה שאתה מרגיש כעת מספיק לך או שיש עוד?"


כל אלו ועוד עוזרות למטופל לראות את הקשר בין מה שהוא עושה בטיפול עם הרגשות שלו "זה כל מה שיש" לבין הקשיים שלו והמטרה החיובית שלו - "יצירת קשרים אינטמיים". האמת הפשוטה היא שאם הרגשות שהמטופל מאפשר לעצמו להרגיש היו מספיקים עבורו הוא היה יכול לייצר קשרים אינטימיים. מאחר והמנעד הרגשי מצומצם, המטופל הגיע לטיפול ומראה למטפל כיצד הוא יוצר קשר, אם המטפל מאמין למטופל שזאת היכולת שלו, הטיפול עובר להיות עוד קשר מצומצם, הטכניקה אם תרצו היא להראות למטופל את הקשר - סיבה ותוצאה בין מה שהוא עושה לבין התוצאה של מעשיו.


הדרך שהמטפל עושה זאת היא קריטית, המטפל חייב להיות אמפתי לכך שהמטופל אינו רואה את ההשלכות של מעשיו ולכן אחריותו האתית להגיד את האמת ומצד שני להיות אמפתי, רגיש עם אותה אמת שהמטופל חשף בפניו.


כאשר המטפל מרגיש שהטיפול נתקע (בכל רגע כמעט), זהו הסימן לעצור ולעבוד על מה שהמטופל צריך בו עזרה שכן ההתנהגות הלא מודעת של המטופל היא זו אשר גורמת לטיפול להתקע. כאשר המטפל בעמדה שהמטופל הוא לא ההתנהגות שלו אלא הרבה מעבר לכך הוא יכול להתערב באופן אשר הודגם מעלה. כאשר המטפל מאמין למטופל, הדפוס של המטופל עובד, כאשר המטפל מנסה לשכנע את המטופל, הדפוס של המטופל עובד גם כן וכעת המטפל הוא זה אשר עובר לעמדת זה שעובד כאשר המטופל מזוהה עם ההתנהגות שלו, המטפל לוקח את עמדת הכל יכול.


בתאריך 22.9 נקיים מפגש ראשון להרחבה בסוגיות שונות מהקליניקה. הטכניקה בISTDP היא הבנה עמוקה דרך חשיבה קלינית מתוך תגובות המטופל : "מה המטופל עושה שמונע ממנו להיות מי שהוא באמת" ומתוך כך הטכניקה היא : יצירת התערבויות אשר מבוססות על מספר עוגנים בטיפול על מנת להתאימו ספציפית לכל מטופל ומטופל.


https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfnlsWSKoc4fegRp9ey-wUrgpbaAhoU2o5y20nw_lcUgEZIsw/viewform?usp=sf_link



מוזמנים ומזומנות להצטרף ללמידה.

68 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page