top of page
  • תמונת הסופר/תYuval Alon

אחריות בטיפול פסיכולוגי ובכלל

רבות מדובר בימים אלו על אחריות, לקיחת אחריות, מנהיגות והחשיבות שלה בימים אלו. החשיבות של האחריות בימים אלו יורדת לשורש קיומנו, ערבותנו ההדדית, לקבל החלטות קשות ואמיצות מתוך אחריות לערכי האומה.


בטיפול הדברים אינם שונים. אחריות המטפל היא לוודא כי הטיפול עוסק ברצון של המטופל לקשר בריא עם עצמו ועם אחרים ובמה שקורה לו כאשר הוא רוצה קשר קרוב עם עצמו ועם אחרים.


כאשר המטפל שוכח שהמטופל רוצה קשר טוב וקרוב הוא מותיר את המטופל לבדו וגם המטפל מרגיש לבדו, נטוש, ללא שיש מישהו אחראי, זהו השחזור של ההורה שנטש את הילד כאשר הילד היה צריך יותר מכל את עזרתו.


כאשר המטפל מתנהג כאילו הדבר היחידי שהמטופל רוצה הוא קשר קרוב ושוכח שהמטופל עושה באופן אוטומטי פעולות אשר מותירות אותו בקשר רחוק עם עצמו ועם אחרים, המטפל מפצל את ההליך ללא שיהיה אפשרות לתיקון ובכך האחריות נשארת מחוץ לטיפול ומחוץ לחיי המטופל.


כאשר המטפל לא מזמין את המטופל לקחת אחריות מתוך הקשר ספציפי ומתוך מה שהמטופל רואה את מה שלא ראה לפני (כיצד הוא מתנהג מבפנים אוטומטית - הקשיים עמם הגיע לטיפול) הוא נוטש את האפשרות של המטופל לקחת אחריות על חייו.


אבל,


כאשר המטפל זוכר את ערכי המטופל

כאשר המטפל זוכר שהמטופל רוצה קשר קרוב עם עצמו ועם אחרים

כאשר המטפל מתעניין במה המטופל עושה (פנימית) כאשר הוא רוצה קשר קרוב עם עצמו ועם אחרים אשר מוביל לקשיים (חיצונית).

כאשר המטופל והמטופל רואים יחד את דפוסי ההתנהגות שגורמים למטופל לחיות חיים בהם הוא לא האחראי על מה שיש לו שליטה (עולמו הפנימי)

כאשר המטפל מזמין את המטופל לבחור בקשר קרוב עם עצמו ועם אחרים אל מול מה שהוא רגיל לעשות אוטומטית

כאשר המטפל מרגיש בגופו (להבדיל מפועל) את כל הרגשות שלו כלפי מה שהמטופל עושה ורוצה (כעס כלפי מה שגורם למטופל נזק ואהבה כלפי הרצון של המטופל לקשר וגם כאב ועצב כאשר המטופל פוגע בעצמו) - הרגשות המעורבים אלו יחד מאפשרים קשר אמיתי למטפל עם עצמו בהקשר ספציפי למטופל שמולו.

כאשר המטפל נותר בעמדתו באופן גמיש אך ברור וכנה ומכבד את בחירתו של המטופל מתוך כך שהמטופל רואה בחירה ברורה לנגד עיניו - המטפל מזמין את המטופל לקחת אחריות לעיתים בפעם הראשונה בחייו על עולמו הפנימי.

כאשר המטפל מקשיב לתגובות המטופל ובהתאם משנה את ההזמנות אל המטופל לקחת אחריות על חייו


אז המטפל לוקח אחריות על האפשרות שלו לעזור לאדם אחר לקחת אחריות על חייו.


הלוואי שניקח אחריות על מה שבאחריותנו כדי שמי שרוצה לקחת אחריות יוכל לעשות זאת גם כן.


הלוואי שהנהגת המדינה תיקח אחריות בהתאם לערכי מדינת ישראל ולא לפי שום דבר אחר.


הלוואי שנצליח לקחת יותר אחריות כל אחד אחת על עצמו ונכבד את האחר מבלי להאשים ולהעביר אחריות.



41 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page