top of page
  • תמונת הסופר/תYuval Alon

למה הכוונה בבידוד השפעת הרגש

חביב דאבנלו פיתח את העבודה בistdp כאשר הבחין בין סוגים שונים של התמודדות עם רגשות וחרדה אשר עולים באדם. אחת מהם היא בידוד השפעת הרגש או isolation of affect - תודה לחברת הקהילה על השאלה בנושא בזכותה נלמד כולנו יחד.

דאבנלו הסביר אחרי צפייה ואיסוף מידע ממאות ואלפי מקרים טיפולים מצולמים כי מטופלים נוטים להתמודד באופן שונה עם השפעת הרגשות והחרדה בגופם ונפשם.

הדרך שנדבר עליה היום היא בידוד השפעת הרגש. הכוונה היא שמטופלים מסוגלים ויכולים להתנתק מהשפעת הרגש כך שהוא לא מעורר חרדה גבוהה מדי. הכוונה שהחרדה שהרגש מעורר נפרקת בשרירים הרצוניים, הם השרירים אשר יש לנו שליטה ידירה עליהם והחרדה בהם באה לידי ביטוי במתח בשרירים, שרירים תפוסים, אנחות, כיווץ בידיים. אלו מטופלים אשר נראה שהם מגיבים להתערבויות שלנו במתח. זהו המצב הטבעי שלנו כאנשים, אנחנו יכולים לחיות בחיי היום יום כאשר אנחנו מצליחים להתנתק מהשפעת הרגש ולא להרגיש אותו במלואו - כדי שנוכל להתפנות למטלות היום יום ולתפקד. מטופלים אשר מתמודדים עם השפעת הרגשות באמצעות בידוד השפעת הרגש יעשו שימוש פעמים רבות בדפוסים של רציונליזציה, אינטלקטואלזיציה, וידברו על הרגשות או על מה שקורה להם ולא יחוו את הרגש ישירות.

מבחינה טיפולית - התמודדות זו עם רגשות אומרת שאנחנו יכולים לעבוד עם רגשות אשר עולים ללא סכנה שהחרדה תהיה גבוהה מדי. מטפלים אשר מנסים לווסת חרדה כאשר היא נמצאת תחת בידוד השפעת הרגש לא עוזרים למטופלים שלהם להשתפר מכיוון שהם מטפלים במה שאין צורך לטפל בו.

כמובן שיש מופעים רבים לבידוד השפעת הרגש והוא יכול לבוא לידי ביטוי במגוון דרכים ובאופן שונה אצל כל מטופל ומטופל. מדובר באופן נפוץ מאוד להתמודדות עם רגשות אשר חשוב מאוד לכל מטפל להכיר במיוחד לאור אופן פריקת החרדה אשר מאפשר או הבנייה מחדש של הגנות במקרה הצורך או הזמנה ישירה לחווית הרגשות אשר החרדה מכסה.

למשל מטופל יכול להגיד שהוא כועס אבל נראה מתוח לגמרי, השפעת הכעס מבודדת והוא חווה מתח ולא את הכעס - מבודד את השפעת הרגש.

למשל: מטופל אומר שהוא עצוב אבל בפועל הוא נראה יותר חרד מאשר עצוב כאשר הוא נאנח רבות כאשר מדבר על העצב אשר עולה בו - הוא מבודד את השפעת רגש העצב.

למשל : מטופל אומר שהוא לא יודע מה הוא מרגיש כלל כאשר הוא נראה מתוח לגמרי וידייו קפוצות ומתוחות.

במקרים אלו דרושה הבנייה מחדש של ההגנה אשר מונעת את עליית הרגשות (ייתכן ומדובר בהבנייה קלה עד משמעותית יותר - כל מקרה לגופו) עצם עבודת הבניית ההגנה מחדש תאפשר עלייה של רגשות כאשר ההגנות יורדות הרגשות עולים והברית הטיפולית תופסת את מקומה.


נתראה בכתבה הבאה! מוזמנים לשלוח שאלות ואעלה תשובות להן כאן באתר.






52 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page