top of page
  • תמונת הסופר/תYuval Alon

כיצד עובדים עם חלומות בטיפול דינמי חוויתי ISTDP

תודה על השאלה החשובה שעלתה בקבוצת הלמידה שמתקיימת בימים אלו.


דאבנלו דיבר על חשיבות שווה לעבודה עם תכנים מודעים ותכנים לא מודעים. בתחילת עבודתו פרויד סבר שדרך המלך לתת המודע היא באמצעות עבודת החלום ופרשנות החלום, לאחר מכן שינה את עמדתו לאסוציאציות חופשיות ובערוב ימיו כאשר היה פסימי לגבי האפשרות של החלמה ושיפור מעבודת פסיכותפריה אמר כי עלינו להשתחוות בפני ההתנגדות ובעיקר בפני ההתנגדות של הסופר אגו הפתולוגי.


דאבנלו טען כי פרויד לקח פנייה לא נכונה כאשר טען כי עלינו להשתחוות בפני ההתנגדות וכי ההתנגדות וההגנות או הדפוסים או האמונות (בכל גישה יש לכך שם שונה) הן בעלות ערך רב בטיפול ויש לזמן אותם ולא להתעלם מהם. המטרה על פי דאבנלו היא להביא את ההתנגדות אל הגלוי ובעזרת הברית הטיפולית לעזור למטופל לוותר על ההתנגדות ולבחור בחיי יצירה ומשמעות.


כאמור : "אם המטופל לא מודע ולא שותף מלא לתהליך הטיפולי - אין לנו מטופל" וקרא לזנוח את עמדת המטפל הכל יכול.


ולכן בistdp אנו עובדים עם תכנים מודעים באופן שווה וחשוב כפי שאנו עובדים עם תכנים לא מודעים.

לכל אלמנט בטיפול (ובחיינו) יש רכיב מודע ולא מודע. המטרה : להפוך את הלא מודע למודע כדי לעזור למטופל לגייס את כוחות הריפוי אשר קיימים בו, פטרישה קוגלין קוראת לכך: המערכת החיסונית אשר יש בנו הם כוחות הריפוי הלא מודעים- הברית הטיפולית הלא מודעת.


החלום משמש אותנו בדיוק למטרה זו. החלום מכיל תכנים לא מודעים אשר אינם זמינים לנו. אנו לא מפרשים את החלום כפרויד אלא עושים בו שימוש כפי שאנו עושים עם שימוש בעבודה בדמיון.


למשל מטופל אשר טוען כי אין לו חרטה כלל על כך שבגד באשתו ואז מגיע חלום בו הוא רואה את עצמו מיוסר וכואב.


מטפ: אמרת שאין בך חרטה והנה הגיע החלום, אז כמובן שיש בך רגשות אשם על שבגדת באשתך.

מטו': כנראה שכן, אני לא יודע.

מטפ: אתה יכול להתעלם מכך שיש בך רגשות אשם ואתה יכול להכיר בכך, באיזה דרך תרצה שנלך כאן ושתהיה טובה עבורך?

מטו': אני מעדיף להתעלם, זה כואב מדי

מטפ: וזו זכותך המלאה, אתה יכול להתעלם מהרגשות הכואבים אשר הבגידה מעלה בך ואתה יכול להתעלם מאשתך, אלו הם חייך, כמובן כל עוד אתה מתעלם מהרגשות אשר קיימים בך אני אהיה עוד אדם חסר תועלת עבורך ואתה תוכל להמשיך להתעלם מחייך הפנימיים וממי שאתה, השאלה שלי היא: למה לעשות זאת לעצמך ולחיות חיים של בריחה ובגידה?


כאשר המטופל מביא את רצונו והוא מוותר על ההגנה ניתן יהיה לעזור לו להרגיש את האשמה על הבגידה באשתו ורגשות נוספים אשר יעלו בו.


החלום הוא עוד דרך מבין דרכים רבות שיש לנו על מנת לעזור למטופלים להיות במגע עם כוחות הריפוי אשר מצויים בהם (הסבר נוסף מפטרישה הנפלאה בסרטון). במקום לפרש את החלום אנו עושים שימוש בו על מנת לעזור למטופל להיות זה אשר מוותר על ההגנות שלו ומאפשר לעצמו להחלים באמצעות חיבור לכוחות הריפוי אשר קיימים בו.


"פרויד גילה את תת המודע ודאבנלו מלמד אותנו כיצד לעבוד עם תת המודע" (דיויד מאלן)

חלומות טובים לכולנו ומוזמנים להעביר אליי שאלות אשר מעסיקות אתכם בעבודה הקלינית שלכם.





73 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page