top of page
  • תמונת הסופר/תYuval Alon

הדרכה וטיפול בפסיכותרפיה - הגיע הזמן לשינוי

בטיפול דינמי חוויתי ISTDP ההדרכה ואופן הלמידה שונה מהותית מהאופן בו מתבצעת הדרכה בעולם הפסיכותרפיה.

אופן הלמידה בפסיכותרפיה מתבצע באופן הבא:

המטפל בדרך כלל רושם תמצית מהטיפול למיטב זכרונו ובאופן בו הוא זוכר את הדברים ומביא את רשמיו להדרכה. המדריך שומע על המטופל מפי המטפל ומתוך החוויה הסוביקטיבית של המטפל. המדריך לא ראה מעולם את המטופל ולא ראה מעולם כיצד המטפל מטפל בפועל. על סמך נתונים אלו אמור המטפל ללמוד כיצד לעזור למטופל.

חשבו לצורך העניין על נגן סקסופון אשר מעולם לא התאמן בנגינה על סקסופון עם המורה שלו, אלא רק סיפר לו כיצד הוא מנגן. לצורך העניין חשבו על כל תחום שהוא!


המדריך אמור לעזור למטפל לטפל יותר טוב במטופל אשר הוא מעולם לא ראה ולא יראה. הכל על בסיס שיחה בין שניהם. למרבה הפלא, לאורך למעלה מ-100 שנות טיפול מאז החל פרויד לטפל בדיבור לא השתנתה שיטת הלימוד בפסיכותרפיה.


גם תלמידי פסיכותרפיה ולבטח סטודנטים במקצועות הטיפול לא יראו את עמיתם או את המורים שלהם מטפלים מעולם. הם רק ישמעו על כך. בהרצאות, כנסים, ימי עיון. הם לא יראו את הדבר בעצמו, אלא ישמעו וידברו עליו. טיפול כשלעצמו, על מנת שיביא לשינוי משמעותי אמור לאפשר למטופל לחוות את עולמו הפנימי ככל הניתן ולקרב אותו אל האמת הרגשית בחייו. אבל, כאשר כל עולם ההדרכה וכל שיטות הלימוד לא ראו טיפול מעולם (למעט מקרים בודדים) ורק מדברים על הדבר ללא שהם יכולים להתייחס לדבר בעצמו לשמו התכנסו, איך הלמידה וההדרכה בפסיכותרפיה אמורה להשתפר?


טיפול והדרכה ב-ISTDP


ב-ISTDP - ובגישות של טיפול דינמי חוויתי מצלמים את הפגישה הטיפולית. כאשר מטופלים שואלים אותי למה אני מצלם את הפגישה אני עונה : כדי שאני אוכל לעזור לך בצורה הטובה ביותר, אני רואה את הפגישות לאחר הטיפול ולומד דברים שלא שמתי לב אליהם, בנוסף, באישורך, מדי כמה פגישות יראה את הטיפול גם המדריך שלי ואז שני מטפלים יוכלו לעזור לך. לעיתים, אבקש גם ממך לצפות בפגישה אם אחשוב או נחשוב יחד שהצפייה תוכל להואיל לטיפול שלך.


מרבית המטופלים מסכימים לצילום הפגישות ומרבית המתנגדים לכך הם: המטפלים. בתור מטפלים המניע העיקרי שלנו הוא החלמה, בריאות ושינוי בחיי המטופלים שמבקשים את עזרתנו, צילום הפגישות הטיפוליות משפר משמעותית את היכולת של המדריכים והמורים בפסיכותרפיה לשפר את איכות הטיפול של אנשי מקצועות הטיפול. בנוסף, המטפל בעצמו יכול לצפות בעבודתו במקום לנסות ולהיזכר במה שקרה בפגישה. כך גם יוכל המטפל להתפנות במהלך הפגישה לחלוטין לטיפול, משוחרר מכל צורך לzכור, לתעד, וכך גם ניתן לנקות את הטיית המטפל אשר כה משמעותית עת הוא מבקש את עזרת המדריך.


כאשר המטפל רואה את עצמו מטפל הוא יכול להתחיל לראות מה עובד ומה לא עובד בטיפול.

באמצעות התמקדות בתגובות המטופל מרגע לרגע. האם המטופל מגיב להתערבויות של המטפל ב:


רגשות

הגנה

חרדה (ומהי רמת החרדה)

האם יש מחסום להתקשרות בטיפול?


שלבי ההדרכה


המטופל מביא להדרכה צילום וידאו של מקרה אשר הוא צריך עזרה בו.

המטופל מתמקד בחלק מהפגישה אשר מביא לידי ביטוי את הקושי שלו.

המדריך שואל את המטופל במה הוא מטפל כרגע: האם בהגנה מפני רגשות, האם חוקר רגשות, האם מווסת חרדה, הכל בהקשר כמובן לשלב בו נמצא הטיפול.

המדריך והמטפל צופים בודיאו ושמים לב בעיקר לסימנים לא מודעים: חרדה לא מודעת (אנחות, כיווצי ידיים, המנעות ממבט עיניים ועוד) רגשות לא מודעים אשר ניתן לראות טעינתם בגוף, והגנות לא מודעות (דיבור תאורטי, ריצוי, מנח גוף נמנע ועוד).


הרבה מעבר לתוכן, שמים לב המדריך והמטפל לסימנים הלא מודעים מצד המטופל, כאשר הוא מדבר על דברים שהוא אומר שחשובים לו, האם כל כולו מגויס או שהוא נמנע מלתת לכל הרצונות והמשאלות שלו את המקום באופן לא מודע, עלינו לעזור לו שכן הוא אינו רואה זאת.

כל אלו ועוד מאפשרים למדריך ולמטפל לגבש יחד פסיכודיאגנוסטיה - אבחון על בסיס תגובות המטופל:


במה המטופל צריך עזרה?

בהתאם, במה המטפל צריך להתמקד כדי לעזור למטופל להתקדם בטיפול.


כעת, כאשר המטפל והמטופל יודעים במה צריך לטפל הם יכולים לתרגל זאת באמצעות משחקי תפקידים עד אשר המטפל מרגיש שהוא שולט ביכולות אשר נדרשות ממנו עם מטופל ספציפי זה. כל זאת ניתן להשיג בהדרכה אחת ותוצאות הדרכה זו יכולות להאיץ את הטיפול באופן משמעותי.


מה השגנו בדרך זאת של הדרכה


המדריך והמטפל רואים ממקור ראשון במה המטופל זקוק לעזרה בו.

המטפל מפתח את יכולות הטיפול שלו בהתאם לצרכי המטופל ובעזרה ישירה מהמדריך.

המטפל נהיה בטוח יותר בעצמו, מפתח יכולות התערבויות בהתאם לצרכי מטופליו ויכול להשתפר בהתאם.

המטופל מרוויח שני אנשי מקצוע אשר רואים ממקור ראשון את טיפולו.

הטיפול נמצא במקום אחר: השינוי כבר קרוב והמטפל יכול להזמין כעת את המטופל לשינוי בחייו ולעבוד איתו לקראתו.


למרבה הצער, דרך זו של הדרכה בפסיכותרפיה אינה הכלל אלא היוצא מן הכלל.

מטופלים רבים זקוקים לעזרה, אין להם את הכסף ואת הזמן לשבת במשך שנים על גבי שנים בחדרי טיפולים בגלל שאופן הלימוד בפסיכותרפיה נשאר מאחור. חובתנו כמטפלים היא לקדם את אופן ההדרכה והלימוד בפסיכותרפיה.

הכתוב כאן הוא בתמצית אחת הדרכים לקדם את אופן הלימוד בפסיכותרפיה. כמובן על קצה המזלג. אנא שתפו זאת ובואו ללמוד אתנו כדי שיחד נוכל לעזור לרבים להחלים להבריא ולחסוך בזמן יקר ובכספים אשר מבוזבזים לשווא על שיטות לימוד לא יעילות אשר בסופו של דבר פוגעות בנו.





188 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page