top of page
  • תמונת הסופר/תYuval Alon

ברית טיפולית - על מה ולמה

רבות מדובר בטיפול על הברית הטיפולית ועל הקשר הטיפולי. אבל פעמים רבות בטיפול הברית הטיפולית אינה מובנית לא למטפלים ולא למטופלים. ברית טיפולית היא הסכמה על הקשיים הפנימיים של המטופל ועל סיבתיות והבנה פנימית מה גורם לקשיים שהמטופלים מתלוננים עליהם ואינם מודעים למקורם הפנימי, זהו מקור בלבול אדיר בתחום הטיפול ומותיר מטופלים ומטפלים בעמדת חוסר אונים וחוסר ידיעה.


אין המדובר בהסכמה על התוצאות של הקשיים הפנימיים, למשל, קושי להיות במערכות יחסים אינטימיות, גם לא מדובר בהסכמה על נושאים כלליים : "קשה לי להפתח רגשית" או על אמירות כלליות כמו " דכאון" או "חרדה" וכן הלאה. ברית טיפולית היא דבר מורכב הרבה יותר מכך. היא מהווה הסכמה על מה שגורם לקשיים הפנימיים של המטופל. אם נחשוב כל כך, מה גורם למטופלים לתת אמון אמיתי במטפלים?

אחד הגורמים המרכזיים אשר נמצאו כמנבאים טיפול כאפקטיבי (מתוך קוגלין 2017) הוא האמונה של המטופל כי למטפל יש את היכולות המקצועיות הנדרשות אשר יאפשרו למטופל לתת בו אמון ולהפתח רגשית. אמון הכוונה לכזה שהמטופל הוא זה אשר יוכל להיות הכח המניע בטיפול אבל לפני וכדי שזה יקרה המטופל צריך להרגיש שהמטפל לא רק רוצה בטובתו ואכפתי אלא בעל היכולות לכוון אותו מתוך אותה אכפתיות לסיבתיות הפנימית, מעין צילום רנטגן לפנימיות המטופל אשר מאופיינת לרוב בהסתמכות גבוהה על חרדה והגנות והמנעות מרגשות כסיבות המרכזיות להיווצרות סימפטומים והבעיות אשר המטופלים סובלים מהם.


דוגמא לסיבתיות פנימית : עצב עולה, מעורר חרדה ובושה, החרדה והבושה גורמים להנמעות וחסר אונים ותחושת דכאון אשר מלווה את המטופל כבר עשרות שנים. ברית טיפולית תהיה הסכמה על כך שההמנעות מהרגשות כולל החרדה והבושה מייצרים את הקשיים של המטופל ומתוך כך יוכלו המטפלת והמטופל לגזור את ברית העבודה שלהם : הרגשת הרגשות ועבודה יחד - ברית יחד אל כל מה שמונע מהמטופל להרגיש את הרגשות. כך נוצרת ברית עבודה , הסכמה על מה נדרש ועבודה יחד אל עבר הרגשת הרגשות ועבודה יחד אל מול כל מה שמונע מהמטופל את הרגשת הרגשות כדי לעזור למטופל לטפל בבעיה : דכאון רב השנים אשר שוב נוצר באופן ספציפי על ידי המנעות מרגשות, חרדה, בושה מרגשות אשר מייצרים תחושה של חוסר אונים.


נקודה מרכזית נוספת הקשורה לברית הטיפולית. חוסר הבנה מצד מטפלים ומטופלים מה הכוונה בלהרגיש את הרגשות. מטופלים חושבים שהרגשות שלהם הם החרדה או לפעמים גם ההגנות והדפוסים שלהם. למשל : מטופל אשר מרגיש מתח בגוף חושב שהמתח הוא הכעס שלו. או, מטופל אשר נוהג להתפרץ בצעקות חושב שהצעקות הם הרגשות שלו להבדיל מהאופן בו הוא פורק את הרגשות שלו. מטופלים חושבים שכאשר הם מדברים על כך שהם עצובים הם מרגישים את העצב כאשר מדובר בדיבור על הרגשות וחלק ממה שמקבע את הקשיים של המטופלים (מאוד נפוץ). מטופלים אשר מביאים תכנים משמעותיים, טראומתיים אפילו לטיפול מדברים עליהם במשך דקות ארוכות תוך ניתוק רגשי וחושבים שזה מה שהם אמורים לעשות בטיפול ועוד ועוד. כל אלו מתרחשים לאור כך שאין הסכמה על מהם הקשיים הפנימיים בטיפול ולכן המטופלים עושים ומתנהגים את הקשיים שלהם עם המטפלים, מה שמייצר בלבול בטיפול. מטפלים יכולים לתמוך לבלבול זה כאשר מקשיבים לבלבול של המטופלים מה שמייצר ולא עוזרים להם להבדיל ולהרגיש חוויתית בין רגשות - חרדה - דפוסים - הגנות. נקודה חשובה : להסביר למטופל להבדיל מלאפשר לו לחוות יכול בקלות להיחוות כל ידי המטופל בהרצאה והמטפל המומחה להבדיל שהמטופל חווה את השוני בעצמו ממקור ראשון.


ברית טיפולית אפשר לייצר אך ורק עם החלקים הבריאים של המטופל. לכן לא קל לייצר ברית טיפולית. המרכיבים הנדרשים הם : בהירות, ספציפיות, מיקוד פנימי, המטפל לוקח עמדה ברורה אל עבר הבריאות הנפשית של המטופל לא במקומו אלא ביחד איתו ומזמין אותו לעשות את אותו הדבר מתוך רצונו החופשי ולא מתוך כפייה או כי כך אמור להיות ומאפשר לו להיות זה שבוחר כאשר יד המטפלת מושתת כל העת עם הזמנות לפעולות בריאות מרגע לרגע בהתאם לצורך.


כדי שברית טיפולית תיווצר המטפל ולא המטופל אחראי על לזהות הזדמנויות להבהיר את הקשיים הפנימיים ביחד עם המטופל. למשל :

מטופל: נפגשתי עם אמא שלי והיה קשה לי להיפתח, רציתי אבל הרגשתי שאני נסגר.

מטפל טעות נפוצה : להתחיל להקשיב לתוכן או להתחיל לפרש או לדבר על.

מטפל שמזהה הזדמנות לעזור למטופל להיות ברור על הקושי הפנימי ולייצר ברית טיפולית :

אז זה הקושי? שאתה רוצה להיפתח ולהיות קרוב רגשית אלייך ואל אחרים אבל אז נמנע מכך, מתבייש, נסוג?

מטופל: כן (צריך בדרך כלל לחזור על

כך מספר פעמים - (חזרתיות - גורם נוסף שנמצא כמנבא טיפולים אפקטיביים במחקר).

מטפל: ואתה רוצה לעבוד על להפתח עם הרגשות שלך שלא תצטרך להמנע מעצמך ומאחרים ולהסגר?

מטופל : לא עונה, מסתכל לצד.

מטפל: אה, אולי זאת ההמנעות עכשיו שאני שואל אותך אם אתה רוצה לעבוד איתי על ההמנעות מעצמך? אתה נמנע מעצמך וממני?

מטופל: כן, זה מה שקורה לי (דמעות בעיניו). 0תחילתה של אפשרות לברית טיפולית והמשך יצירתה מנקודה זו.


ברית טיפולית היא התוצאה של טיפול אפקטיבי כשם שהיא הגורם לטיפול אפקטיבי. (מתוך קוגלין 2017).


יצירת ברית טיפולית מתרחשת כאשר המטופל עובד יחד עם המטפל כנגד מה שהמטופל מרגיש ורואה שפוגע בו. זאת משימה שאינה קלה ליישום וכאמור נדרשת מצד המטפל בתחילה זיהוי צרכי המטופלים והקשבה במספר רמות : הקשבה לצורך, לקושי הפנימי, לסיבתיות, לגוף, לתוכן, להעברה הנגדית, לדפוסי מערכות יחסים והמחירים שלהם ועוד.


מלמידה של לא מעט מקרים מצפייה בוידאו, מטפלים שמרגישים שהטיפול תקוע ולא מתקדם הוא מהסיבה המרכזית הזו, לא נוצרה ברית טיפולית של עבודה משותפת ברורה והמטפל והמטופל נעים בכיוונים שונים. הסיבות לכך רבות : אחת ומרכזית היא המנעות מטפלים לעבודה ישירה ביחסי ההעברה ובעיקר דיבור על הדברים, במיוחד כאשר רגשות שליליים עולים. כאשר אתם חושבים שיש קשר מצוין אבל הטיפול נמשך כבר תקופה ארוכה ללא התקדמות משמעותית, בדקו שוב מה מצבה של ברית העבודה הטיפולית, כי היא לא כזו אשר מקדמת את המטופל.


בואו ללמוד כיצד לייצר ברית עבודה טיפולית משמעותית עם המטופלים שלכם ולצאת מתקיעות בטיפול. בואו לזהות את הגורמים אשר גורמים לטיפול להתקע ולהתחיל לעבוד באופן יותר ממוקד, עמוק, רגיש ואוהב עם המטופלים.


בהצלחה רבה.






167 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page