top of page
  • תמונת הסופר/תYuval Alon

סיכום מפגש למידה שלישי ISTDP

בתאריך 15.1.2022 נפגשנו 51 מטפלים מישראל ומרחבי העולם למפגש למידה שלישי.

המפגשים הללו מאפשרים שיח פתוח בין קולגות באמצעות צפייה בטיפולים וניתוחם מרגע לרגע על מנת לאפשר לכולנו תמיכה, למידה ומתן עזרה טובה דיה למטופלים שלנו.

לפני המפגשים נשלח תיאור מקרה מפורט ומנותח מרגע לרגע על ידי ג'ון פרדריקסון המאפשר הבנה של החשיבה מאחורי כל התערבות והתערבות והבנה למה אנחנו עושים את מה שאנו עושים וכיצד על פי תגובות המטופל מרגע לרגע אנו מתערבים ומזמינים למיקוד הטיפולי.


במפגש זה צפינו בשני טיפולים.


הטיפול הראשון היה המשך המפגש הראשון עם מטופל בן 56 אשר עבר 14 טיפולים כושלים והגיע לטיפול אצל ג'ון פרדריקסון.

מטופל זה סובל במשך כל חייו מחרדה כרונית, הפרעות אכילה, מחשבות אובססיביות, אובחן כבעל הפרעת אישיות גבולית ועוד.

כאשר מטופלים מגיעים אלינו אנחנו לא מאבחנים אותם על פי מידע קודם אלא על פי מה שאנו מגלים ביחד עם המטופל בקליניקה דרך הקשר הטיפולי.

מטופלים מגיעים אלינו כדי לקבל עזרה ואנו מציעים להם לסמוך עלינו. מפגש זה מעורר את רגשות ההתקשרות של המטופלים בהקשר לדמויות ההתקשרות שלהם מהעבר. באמצעות החוויה הטיפולית מרגע לרגע ועל בסיס תגובות המטופל ניתן היה לראות כי המטופל עושה שימוש בהגנות רגרסיביות (השלכה, דיכוי הרגשות שלו ושמירה על אחרים תוך כדי שהוא עושה זאת) וכמו גם סובל מחרדה גבוהה כתוצאה מכך כאשר הוא נמצא בטיפול.

לכן המשימה הטיפולית הראשונית והחשובה ביותר הייתה תשומת לב לחרדה שלו מחד וויסות החרדה על ידי כך ומאידך ביסוס הקשר הטיפולי והתמקדות בו ובברית הטיפולית המודעת על מנת להפחית את החרדה ולעזור למטופל לעשות שימוש בהגנות מסדר גבוה יותר (רציונליזציה ובידוד השפעת הרגש ללא שהוא מוצף בחרדה וללא דיכוי הרגשות אלא על ידי מתח בשרירים וכאשר החרדה נפרקת לשרירים הרצוניים)


תוך כדי הצפייה עלתה שאלה מצוינת:


"המטופל אמר ש14 מטפלים לא הצליחו לעזור לו ושלא הרגיש קשר טוב עם אף אחד מהם, איך זה יכול להיות? הרי מטפלים מאוד קשובים ומאוד אמפתיים. זה לא נשמע הגיוני."


זאת שאלה מעולה שמדגישה נקודה כל כך חשובה:


חמלה ואמפתיה הם משהו שונה לחלוטין ממה שלימדנו אותנו. חמלה ואמפתיה אין משמעותם להיות מטפל מבין, מכיל ומקשיב למטופל בעוד ההגנות והחרדה שלו תוקפות אותו. למטפלים יש כוונה טובה אבל ההכשרה שלהם לא מלמדת אותם כיצד לעזור למטופלים שבריריים ומהרגע הראשון בטיפול לווסת חרדה ולעבור לעשות שימוש מהגנות רגרסיביות להגנות של רציונליזציה ובידוד השפעת הרגש.

כאשר החרדה של המטופלים גבוהה מדי וכאשר המטופלים מסתמכים רבות על הגנות רגרסיביות, אלו תוקפים אותם מהרגע הראשון בטיפול והתפקיד שלנו כמטפלים הוא לעזור למטופלים להתגונן מפני תוקפים אלו. הן בטיפול ובאמצעות הן מחוץ לטיפול על ידי המטופלים עצמם.

ג'ון הגן על המטופל מפני החרדה הגבוהה וההגנות הרגרסיביות באמצעות מיקוד ברגע הנוכחי בתחושות הפיזיות, בקשר הטוב שנרקם ביניהם, בשימוש במילים אשר עלו מתת המודע של המטופל ושימוש רב בחזרתיות עליהם : "אני קיבלתי החלטה להיפתח, כל חיי הייתי כמו זיקית, אני מחבב אותך, לא פגשתי מטפל כמוך, אתה אוצר, אתה מקבל חצי מהקרדיט על העבודה שלנו כאן.

מאחר ומדובר במטופל המוצף בחרדה וקורס תחת ההגנות ג'ון עזר לו לראות את החלקים החיוביים בקשר שלהם ואת החלקים הטובים במטופל, אנחנו תמיד מפתחים את הברית הטיפולית עם החלקים הבריאים של המטופל ולעולם לא עם אלו אשר תוקפים אותו.

מיקוד זה ויצירת הברית הטיפולית באמצעות מיקוד ברגע הנוכחי וחזרתיות על הקשר הטוב אשר נרקם הביאו לפריצת דרך לתת המודע של המטופל וזיכרונות של געגוע - כמיהה ואהבה לקשר החם עם אביו אשר נפטר לפני שמונה שנים. באמצעות ויסות חרדה הבנייה מחדש של הגנות רגרסיבית ופיתוח יכולת המטופל להתבוננות עצמית והיכולת לשאת את הרגש הטוב עם המטפל - יכל המטופל להיות במגע עם הרגשות אשר הסתררו מתחת להגנות ולחרדה ול"מסכה" אשר הוא נאלץ להסתובב עמה במשך כל חייו :


Th: Let me offer a possible thing here. Part of what we are working on is this fear you would be hurt in opening your heart to me and revealing your care for me and to make this decision to let down the façade and let us have a more intimate connection. This brings to mind the loss of the intimate connection with your father who was the source of love in your family. You were his favorite. With his dying this was the person who loved you most in the world and whom you loved the most in the world. As your final act of love you said we will be ok, you are free from your suffering. And he died with your kiss on his lips. You mentioned it’s an irrational fear, is there a part of you wishing you could die in your sleep so you could be with him and not have to finish saying goodbye to the person who loved you most in the world?

Pt: Hadn’t thought about that. It’d be really great if there was a heaven, but I have my doubts about that. I think that when you die it’s just blackness, no thoughts, nothing, that’s it.

Th: And yet there’s some connection here with your father because he had the same fear and how much you loved him. And I think it’s important because the deepest feeling that came up here today was your love. Underneath all the thoughts, the façade, the chameleon is a powerful capacity for love.

Pt: Yes there is.

Th: That’s you.

Pt: You’re right.


המקרה הזה הבליט כמה חשוב לעבוד בהליך מדורג עם מטופלים שבריריים - באמצעות פיתוח ברית טיפולית מודעת הברית הטיפולית הלא מודעת מתחילה לשלוט יותר ויותר בטיפול (כח הריפוי אשר נמצא במטופל), זהו הליך איטי הדורש מעקב צמוד אחר החרדה ואחר הגנות אשר יכולות להתחלף - השלכה - התקפה עצמית - ועוד ואנו מטפלים בכל דבר בעיתו ברגע הנוכחי וממשיכים להציע באמצעות כך התקשרות בטוחה. למדנו כמה חשוב עקרון החזרתיות - מטופלים צריכים לדעת שאנו שם עבורם, לא פעם אחת אלא בכל פעם שהם יצטרכו כדי לגלות את עולמם הרגשי ועל מנת להיפתח. האדם האמיתי נמצא שם ובודק אם אנחנו באמת שם עבורו. תזכרו - הגנה וחרדה גבוהה תוקפים את המטופל - אנו עוזרים למטופל להתגונן מפני אלו.


להבדיל - מטופלים אשר יכולים לשאת את הרגש והחרדה בשרירים הרצוניים ויכולים להתנתק מרגשות בצורה טובה - עם מטופלים אלו ההליך שונה לחלוטין ומצריך כישורים והתערבויות שונות לחלוטין - על אלו נדבר במפגש הלמידה החמישי.


הטיפול השני אשר התחלנו לראות יהיה זה גם אשר נראה במלואו במפגש הבא - טיפול ראשון אשר נמשך שעתיים - עם גבר בן 48 אשר מעולם לא יצא מהארון וסבל במשך חייו מבעיות התמכרות, טראומות ופגיעות מיניות, נמצא על תרופות אנטי פסיכוטיות, אובחן בסובל מהפרעת אישיות גבולית ועוד. מטופל זה עושה שימוש בהגנות רגרסיביות מאוד ובמפגש הבא באמצעות ניתוח מלא של המקרה אשר יישלח למשתתפים נלמד רבות יחד.


מוזמנות ומוזמנים ללמוד יחד.




156 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page