top of page
  • תמונת הסופר/תYuval Alon

מה אם כל מה שהמטופלים עושים בטיפול הוא מושלם?




מה עם כל מה שהמטופלים עושים - אומרים - מתנהגים הוא מושלם כדי שנדע ביחד אתם במה צריך לטפל?


אנשים מגיעים לטיפול כדי לחיות חיים טובים יותר, משמעותיים יותר, בטוחים יותר, אוהבים ואהובים יותר, כל אלו משותפים למי שמגיע לטיפול גם כאשר המוטיבציה היא חיצונית, עדיין האדם מגיע לטיפול.


מטופלים יגידו לנו ויראו לנו מה הם עושים כדי להשיג את מטרותיהם, הם תמיד יראו לנו זאת (בעיקר באופן לא מילולי אך גם מילולי אם כי נסתר), התפקיד שלנו כמטפלים הוא להבין למה מה שהמטופל עושה בחייו ואתנו בטיפול, הגיוני לאור הקשיים שלו והדברים שהוא רוצה עבור עצמו ועבור אחרים.


רק כאשר אנו מבינים למה המטופל עושה את מה שהוא עושה ולמה זה הגיוני - אנחנו יכולים לדעת ביחד עם המטופל במה צריך לטפל.


כאשר אנחנו מתחילים להבין למה המטופל עושה את מה שהוא עושה, אנחנו יכולים לעזור למטופל לראות את ההגיון מאחורי ההתנהגות שלו ובהתאם להציע חלופה. אם אנחנו לא רואים למה התנהגות המטופל הגיונית, אנחנו נראה אותו דרך אותה התנהגות לא הגיונית והמטופל ירגיש שהטיפול הוא עוד מקום בו הוא לא מובן.


למשל : ocd - למה הגיוני שהמטופל יחזור על מחשבות אובססיביות ואף יתנהג אותן?


חשוב לציין כי כל אבחנה היא אך ורק תאור של סימפטומים ואין בה כדי להבין את האדם הנמצא מאחוריה. הבנת האדם וקשר עם אדם ולא עם אבחנות או סימפטומים הוא הקשר האמיתי היחידי אשר מוביל לשינוי בטיפול ובחיים.


עלינו להבין - מתי המחשבות עולות? מתי הן התחילו? למה הן קשורות? לאיזה נושאים? איזה רגשות המחשבות מדחיקות? מהי רמת החרדה שהמטופל נמצא בה? אם הוא סובל מחרדה גבוהה, המטופל צריך למצוא דרך לווסת את החרדה, מחשבות אובססיביות לגבי נושאים החשובים לו ואשר בתוכם נמצאת נקודה יקרה מאוד יכולה להיות דרך בה המטופל מרגיע את עצמו וכן כמובן על ידי ביטוי בהתנהגות.


כאשר המטופל רואה הגיון לנסות דרכים אחרות לווסת את החרדה כדי לחיות חיים משמעותיים יותר ובטוחים יותר כאשר הוא בא לידי ביטוי במקום המחשבות או החרדה או ההתנהגות, ניתן להתחיל לבנות בסיס התקשרות חדש ובטוח יותר עם העצמי ועם אחרים. כאשר זה לא הגיני בעיני המטופל - הטיפול יהיה תקוע והמטופל יעשה את אותו הדבר או ירגיש שעליו לעשות משהו שהמטפל מציע לעשות (לרוב זה יהיה על ידי ריצוי) או להתנגד למה שהמטפל מציע (לרוב זה יהיה על ידי הסתרת רגשות והדחקתם).


מה הבעיה?


ההתנהגות של המטופלים במיוחד במקרים כמו ocd אך לא רק, מכשפת את המטופל עצמו ואת הסובבים אותו, כולל המטפל עד שהמטופל והמטפל יכולים להתייחס להתנהגות או למחשבות כאילו הן המטופל עצמו, או אז הטיפול הוא כדי "לשנות" את המטופל במקום להבין למה ההתנהגות היא הגיונית לאור הקשיים של המטופל ולאור הדברים שהוא רוצה עבור עצמו. הבנה זו היא הבנת הלוגיקה הפנימית, הסיבתיות הפנימית, כיצד פנימית דבר מוביל לדבר עד לתוצאה של ocd או ביטוי בהתנהגות או כל קושי אחר שהמטופל סובל ממנו בחייו, המטופל יכול להיות מודע לקושי אבל לא לסיבתיות הפנימית המובילה לקושי, זו נקודה עיוורת עבורו.


על מנת לגלות סיבתיות פנימית זו, עלינו ליצור קשר עם החלקים הבריאים של המטופל. ללא קשר עם חלקיו הבריאים של המטופל הרוצים להחלים, הרוצים להיות בקשר עם עצמו ועם אחרים, לא ניתן להבין דבר אלא מה שהמטופל רגיל אליו הוא זה אשר ימשיך לנהל את הטיפול ואת חייו.


אז כיצד עושים זאת? כיצד יוצרים קשר עם החלקים הבריאים של המטופל כדי שהמטופל יבין מבפנים ויוכל לראות באופן בהיר איך קשייו נוצרים ובהתאם מה האפשרויות שלו בטיפול ובהתאם בחייו.


קודם כל חשוב להבהיר, לא מדובר על הבנה כללית, אלא הבנה ספציפית של ממש כיצד המטופל מוצא את עצמו במצב בו הוא נמצא. התהליך לראות זאת חייב להיות דרך קשר עם חלקיו הבריאים - זאת נקודה קריטית להבנה, אם המטופל רואה את קשייו והתהליך מבוסס על אותם קשיים, המטופל אינו יכול לראות דבר, שכן ניתן לראות קושי באופן טיפולי ובאופן אשר מתחיל כבר לייצר קרקע לשינוי רק מתוך קשר עם חלקיו הבריאים של המטופל. כמה פשוט ככה מורכב שכן פעמים רבות אנו חושבים שאנו מבינים את המטופל או שהמטופל יבין את הסיבתיות הפנימית לקשייו החיצוניים אם נגיד לו מה אנחנו רואים בעוד שרק תגובת המטופל והיא בלבד, המילולית והלא מילולית היא אשר קובעת את אופן הטיפול ומה מובן בטיפול או לא.


אולם, טיפול הוא מורכב שכן מטופלים רוצים להרגיש כי כל חלקי הקונפליקט שלהם מובנים על ידם ועל ידי האחר, לרבות קשייהם איתנו כדי שגם הם אבל גם אנחנו המטפלים נוכל להבין במה המטופל צריך עזרה וכיצד להתאים את הטיפול אשר המטופל זקוק לו. הקושי צריך להיות חי בטיפול עם הרצון, הערכים וכל הדברים אשר חשובים ויקרים למטופל כדי שהמטופל יוכל ביחד עם המטפל להתגבר על קשייו מתוך הכוחות המצויים בו.



היריעה היא כמובן קצרה אבל את הלמידה כיצד ליצור את אותו קשר מיוחד וספציפי המותאם לכל מטופל באופן שונה וממנו לייצר אפשרויות מותאמות ספציפית למטופל, יצירת תוכנית טיפולית מותאמת מטופל ניתן ללמוד מהמפגשים החודשיים של ISTDP - טיפול דינמי חוויתי כך שהטיפול הופך להיות למסע גילוי עצמי ספציפי להבדיל מכללי וכל הכלים הפנימיים אשר המטופל מתחבר אליהם בטיפול משמשים אותו יותר ויותר לעבודה פנימית בין המפגשים ומאפשרים יצירת שינוי בפגישות ומחוץ להן.


מוזמנים ומוזמנות להצטרף למפגש ביום שישי 12.1 : ניתן להצטרף גם אם לא הייתם במפגשים עד כה, המפגשים בנויים כך שתוכלו ללמוד מכל מפגש ללא קשר לניסיון קודם בגישה.



131 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page