top of page
  • תמונת הסופר/תYuval Alon

מדריך לאדם המעוניין בעזרה נפשית

ויליאם רייך אמר שטיפול רגשי אפקטיבי ראוי להיקרא "טיפול רצוני" "will therapy", טיפול המונע מרצונו החופשי של האדם ומאפשר לו לשחרר רצון זה בהתאם בחייו.


בימים אלו במיוחד אבל בכלל, כדאי שלאנשים יהיו קווים ברורים יותר לגבי עזרה נפשית.


כיצד למצוא טיפול פסיכולוגי או כל טיפול רגשי או אימון או עזרה נפשית אשר מתאימים לי ועוזרים לי?


אנסה לתת קווים מנחים אשר יעזרו בנושא זה.


כל מה שאכתוב כאן הוא מעין מובן מאליו ועם הגיון פשוט אבל יכול להיות חמקמק מאוד במיוחד כאשר מדובר במתן עזרה נפשית.


ראשית, הטיפול הוא עבור האדם ועבורו בלבד ולא על בסיס תאוריה, גישה, טכניקה או כל דבר אחר אשר אינו קשור ישירות לאדם ועושה לו הגיון ושכל. טיפול לא אמור לעשות הגיון למטפל אלא בעיקר וקודם כל למטופל.


לכן, כל טיפול חייב להיות מורכב מהחלקים הבאים :


מטרה חיובית - מה האדם רוצה להשיג - זוגיות קרובה, לעבוד בעבודה שהוא אוהב, מערכות יחסים קרובות יותר וכן הלאה, מה האדם רוצה עבור עצמו בחייו, ללא מטרה חיובית ברורה אין לאדם למה לשאוף והטיפול לא יתקדם, "מי שיש לו למה יכול לשאת כל איך" (ניטשה) מי שאין לו למה חזק לא יוכל לשאת איך....


קושי פנימי שהאדם רואה בו כקושי ובעזרת המטפל רוצה לעבוד עליו כאן ועכשיו - כל טיפול וכל מתן עזרה נפשית יכול להיות אפקטיבי אך ורק אם האדם רואה קושי פנימי בתוכו שהוא מתקשה בו ורוצה לעבוד עליו ביחד עם המטפל, כאן ועכשיו אל עבר המטרות של האדם. הבעיה בכך היא שהרבה פעמים הקושי הזה עמום לא רק לאדם שמגיע לטיפול אלא למטפלים עצמם אשר מתקשים לזהות אותו. כדי לזהות קושי פנימי, המטפל חייב לעזור לאדם לראות כיצד הקושי נוצר בחייו דרך דוגמאות רלוונטיות. במובנים מסוימים האדם חייב לחוות את הקושי באופן בטוח מתוך הבנה שהוא כרגע מטפל בו ולא מתוך חובה או כי כך צריך להיות. נקודה זה היא קריטית : אם הרצון של האדם לא מוביל את הטיפול אלא הוא עושה את מה שהוא חושב שצריך לעשות או את מה שהמטפל מצפה ממנו לעשות, שינוי לא יוכל להתרחש. מטפלים בעצמם לא רואים נקודה זו מאחר והיא מאוד חמקמקה. כולנו אמביוולנטיים לגבי שינוי, בטח כאשר מדובר בשינוי דפוסים של שנים, כיום יש אלפי גישות שאומרות לאנשים מה לעשות ואיך לעשות, אבל שינוי לאורך זמן ושינוי אמיתי יכול להתרחש רק כאשר הרצון הלא מודע של האדם להשתנות הופך למודע והוא זה אשר רוצה לטפל בעצמו ביחד עם המטפל. כדי שרצון לא מודע זה יהפוך למודע המטפל עוזר לאדם לראות איך הוא באופן אוטומטי פועל כנגד המטרות שלו ובכך עוזר לאדם להיות בבחירה אמיתית. במילים אחרות : המטפל עוזר לאדם לראות את הבעיה כדי שהוא יוכל להיות מודע אליה וכדי שהרצון הלא מודע של המטופל להיות האדם שהוא אשר היה מוסתר עד כה יהפוך לגלוי. כל אלו אינן סיסמאות כלליות אלא דרכי עבודה ממוקדות אשר שונות מאדם לאדם בהתאם ליכולות שלו לשאת רגשות וחרדה.


החיבור בין השניים - בין המטרה החיובית לקושי הפנימי - והאיך - מה המטפל והמטופל יעשו יחד כדי להשיג את מטרות המטופל? חיבור זה הופך פעמים רבות בטיפול לעמום מאוד, אחת הסיבות היא שאנשים יעשו את מה שהם רגילים לעשות - לפחד, להתכנס, להמנע ועוד - המטפל חייב לעזור למטופלים לראות כי התנהגויות אוטומטיות אלו מונעות מהם את השגת המטרות שלהם, רק ורק כאשר האדם רואה את ההתנהגויות הלא מודעות שלו בעזרת המטפל ורק כאשר הוא ורק הוא רוצה לעשות משהו לגביהם, המטפל והמטופל יוכלו לעבוד יחד. הרבה מטפלים לא שמים לב לחיבור חשוב זה ולאופן בו מה שקורה בטיפול הוא שחזור של בעיות המטופל, זה מאוד חמקמק ומצריך יכולות מהמטפל לעזור למטופל לראות את מה שהוא עושה ואיך מה שהוא עושה עומד באופן לא מודע בסתירה מוחלטת למה שהוא רוצה, ההבנה הזו מטלטלת אנשים (במובן החיובי) ומאפשרת לשינוי של ממש כבר להתחיל להתרחש ולבוא אל הגלוי, זו תחילת הטיפול.


חשוב מאוד שאנשים לא ישארו בטיפול כאשר הם לא רואים איך הטיפול עוזר להם או אם אינם רואים שיש שיפור ויש להם דרך ברורה אל עבר המטרות שהם רוצים עבור עצמם.


על פי מחקרים, המטפלים הטובים ביותר אפקטיביים בכ75% מהמקרים, אף אחד לא מצליח כל הזמן, זה נכון לגבי כל תחום. מטפל טוב יודע להתאים את עצמו ואת אופן העבודה למטופל ולא הפוך אבל גם אז אין ערובה שהטיפול יהיה אפקטיבי, את זה רק האדם יכול להגיד וחשוב שתהיו מודעים לכך. המחשבה שאנשים ישארו אם הטיפול עוזר להם פעמים רבות היא לא נכונה, הם ימשיכו להגיע מתוך תקווה או מתוך ייאוש אבל כדי שהטיפול יעזור להם הם חייבים לראות זאת, להרגיש זאת ולחוות זאת באופן ישיר מרצונם המלא, משימה מאתגרת אך אפשרית כאשר ממוקדים בה ומאפשרת שינוי לאורך זמן.


ההנחה שטיפול אמור לקחת זמן היא כללית ומטעה. טיפול יכול לקחת זמן אבל האדם חייב לראות שיפור בזמן הזה ודרך ברורה אשר הוא הולך בה אל עבר המטרות שלו, אחרת האמירה שטיפול לוקח זמן היא התנערות של המטפל מהאחריות שלו כלפי האדם שהגיע אליו לעזרה. אף אחד לא היה משלם כסף עבור שירות שהוא אינו רואה שמקדם אותו ועוזר לו רק בגלל שנותן השירות אומר שיהיה שינוי אבל הוא לוקח זמן, זה מצב אבסורדי שיכול לקרות בטיפול וצריך לשים אליו לב. כאשר מטופלים אומרים שהטיפול לא עובד, זה מתנה לטיפול והדרכה למטפל להבין ביחד עם האדם מה בדיוק אינו עובד וכיצד עליהם לעבוד יחד.


שינוי לאורך זמן עוסק בהפיכת הלא מודע למודע כדי שהרצון הלא מודע של האדם לחיות חיים בעלי משמעות יוביל את חייו, אל תשארו בטיפול אשר אינו ברור לכם ואשר אינו עוזר לכם, אם כאשר אתם אומרים זאת למטפל, אין שינוי בטיפול, זה לא הטיפול המתאים עבורכם.


התייעצו וקבלו חוות דעת שנייה כמו בכל תחום כדי לדעת שאתם במקום אשר עוזר לכם ומקדם אתכם.


הכותב הוא עובד סוציאלי קליני, מטפל ומלמד טיפול בגישת ISTDP טיפול דינמי חוויתי ממוקד.






79 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page