top of page
  • תמונת הסופר/תYuval Alon

לעבוד עם ולא נגד ההתנגדות

לקראת מפגש יום העיון בשבוע הבא, הנה כמה מילים על אופן העבודה עם ההתנגדות בISTDP.


לעבודה עם ההתנגדות יש שלבים שחשוב מאוד לשים לב אליהם כמו גם עקרונות מרכזיים.


העקרון המרכזי הוא לעבוד היכן שהמטופל נמצא בו ועל פי המשמעות של מה שהוא אומר אבל בעיקר מה שהוא עושה בטיפול. מטופלים תמיד מדריכים אותנו במה הם צריכים עזרה, אם אנחנו לא מתעלמים ומקשיבים אנחנו יכולים לעזור מרגע לרגע במה שהמטופל מתקשה בו.


השלב הראשון הוא להראות למטופל את ההתנגדות שלו ומה באופן לא מודע מונע ממנו להתקדם בטיפול. מטופלים לא יכולים לעשות דבר ללא שהם רואים מה מונע מהם להתקדם. כאשר הם רואים זאת ומודעים לכך לעיתים הם יוכלו להתקדם אל עבר המטרות שלהם (ריכוך הגנות) אבל ברוב המקרים ההתנגדות אשר לעיתים היא רבת שנים לא תעלם רק בגלל שאנחנו הצבענו עליה (תפיסת מטפל כל יכול).


לכן כאשר המטופל רואה את ההתנגדות שלו אבל ממשיך להחזיק בה להבדיל ממתקדם אל עבר המטרות שלו אנחנו יודעים שהיא חלק מהתנגדות מרכזית יותר בחייו ואנחנו מתחילים לאתגר את ההתנגדות שלו ביחד עם המטופל עצמו, אנחנו לא עושים דבר ללא שהמטופל ברור לגבי ההליך (הברית הטיפולית המודעת).


כאשר מטופלים ממשיכים להחזיק בהתנגדות (מאוד אופייני ברוב הטיפולים) אנחנו מצביעים על המציאות : "כל עוד תמשיך להיות לא מעורב בטיפול ולהגיד שאתה לא יכול להתחבר לרגשות שלך, הטיפול לא יוכל להתקדם, מה אנחנו יכולים לעשות לגבי זה כאן ביחד? אנחנו כל הזמו מזמינים אל עבר יצירת קשר קרוב יותר ובטוח יותר אל עבר המטרות שהמטופל רוצה להשיג ואל מול כל מה שמונע ממנו להשיג אותן.


דאבנלו דיבר על ההתנגדות מצד אחד ועל הברית הטיפולית מצד שני כשני חלקים תאומים במטופל הנעים יחד. כאשר ישנה התנגדות ישנה גם ברית טיפולית ואנחנו תמיד מדברים לשני החלקים במטופל כדי לעזור לו להתקדם. אנחנו לא מדברים רק להתנגדות ואנחנו לא מדברים רק לברית הטיפולית (הליך מפוצל).


"מצד אחד אתה רוצה להיות במערכות יחסים קרובות (הברית הטיפולית) אבל מצד שני אתה מדבר על אנשים אחרים ולא על הרגשות שלך כלפיהם (ההתנגדות), מה יקרה אם נמשיך בדרך הזו".


ביום העיון נוכל לראות כיצד לעבוד עם שני כוחות אלו במטופל מרגע לרגע ובעיקר כיצד לעזור למטופל עצמו לפנות נגד ההתנגדות שלו באמצעות הכוחות המצויים בו ובאמצעות הרגשת הרגשות שלו בגוף כדי לממש את הפוטנציאל הקיים בו.


הרגשת הרגשות בטיפול היא האמצעי לשחרר המטופל ולא המטרה בפני עצמה, הרגשות הרגשות באופן מלא בגוף ועבודה עם הגוף בטיפול היא חלק חשוב מאוד בהליך ההחלמה אל עבר חופש פסיכולוגי.


אם גם אתם רוצים ללמוד כיצד לעבוד עם ההתנגדות באופן בטוח, אמפתי, קשוב, אמיתי, בשילוב עבודת גוף נפש בחדר הטיפולים אתם מוזמנים להצטרף אלינו ליום העיון ב27.6.2023:



204 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page