top of page
  • תמונת הסופר/תYuval Alon

כיצד לטפל בטראומת התקשרות - הפרדת המטופלים מהתוקפן

מתוך פרק 11 - יצירת שינוי במשותף : ג'ון פרדריקסון - יוצא לאור בתרגום לעברית בחודש פברואר 2022!


הזדהות עם הפנמה פתולוגית התקפה עצמית מתרחשת כשהמטופל תוקף את עצמו כפי שמישהו תקף אותו בעבר. התקפה עצמית כהגנה כלפי חוויית זעם: התקפה עצמית היא תמיד הגנה.


למשל, אישה שבתה המתבגרת מתחה עליה ביקורת באופן לא הוגן.

מטופלת: "אני אמא נוראית. אני לא יודעת למה אתה ממשיך לעבוד אתי. אני לא משתפרת. אתה לא חושב שהקלינאי יחליט בסופן של דבר שאני לא צריכה להיות בטיפול מכיוון שזה לוקח כל כך הרבה זמן?" ]הגנה: התקפה עצמית.[ מטפל: "מה הרגש שיש לך כלפי הבת שלך על כך שביקרה אותך באופן הזה?" מטופלת: "אני חושבת שאני אם נוראית." ]הגנה: התקפה עצמית.[ מטפל: "זה מתאר אותך, לא את הרגש כלפי הבת שלך. האם את שמה לב איך החלק הזה בראשך מעביר עלייך ביקורת עכשיו?" ]הדגישו את ההגנה.[ מטופלת: "אבל אני אם נוראית." ]הגנה: התקפה עצמית.[ מטפל: "האם את שמה לב איך החלק הזה בראשך מעביר עלייך ביקורת עכשיו?" מטופלת: "כן, אבל אני חושבת שזה נכון." ]עכשיו היא רואה את ההגנה, אבל היא סינטונית.[ מטפל: "החלק הזה שמעביר עלייך ביקורת עכשיו — האם את חושבת שהוא פוגע בך? האם נראה לך שהוא מוריד אותך?" ]הבהירו סיבתיות: ההגנה פוגעת בה.[ מטופלת: "כן." מטפל: "האם את חושבת שהחלק הביקורתי הזה עלול לפגוע בך? האם לדעתך הוא עלול לגרום לך להיות מדוכאת?" מטופלת: "אה, בהחלט." ]החרדה שלה פוחתת בזמן שהיא נשענת לאחור ומתבוננת בהגנה.[ מטפל: "אם נניח את החלק הביקורתי בצד, האם נוכל לשנות את זווית ההסתכלות לרגע ולראות במקום זה מהו הרגש כלפי בתך?" מטופלת: "או־קיי." מטפל: "הזכרת את העובדה שממש השתדלת, ובתך העבירה עלייך ביקורת בדרך שלא הייתה הוגנת. בואי נראה מהו הרגש כלפי הבת שלך על שהייתה לא הוגנת כלפייך." מטופלת: "לא אהבתי את זה." ]הגנה: אינטלקטואליזציה.[ מטפל: "מהו הרגש כלפיה על מה שהיא עשתה?" מטופלת: "כעס?" מטפל: "הרגשת כעס כלפיה על מה שעשתה." המטופלת מפנה את הזעם על עצמה באמצעות התקפה עצמית, והופכת למדוכאת. ההערכה העצמית שלה צונחת כי גינוי מהעולם הפנימי מחליף את הערכתה את המציאות כלפי מה שקורה במציאות החיצונית ),Jacobson 90, 1971 .)בכל פעם שמטופלים מדווחים על הערכה עצמית נמוכה, חשפו אחר ההגנה שיוצרת אותה. עזרו למטופלים לשים לב לתפקיד של השיפוט, ולא לתוכן שלו. הדגישו כיצד קול ביקורתי בראשה תוקף אותה. ברגע שהיא יכולה לראות את ההגנה באמצעות התקפה עצמית, התמקדו ברגש שמאחוריה.


להלן כמה דוגמאות נפוצות של התקפה עצמית:

"אני רעה, טיפשה, כישלון, מכוערת, שמנה ולא טובה." "אני לא מספיק טובה."

"אני לעולם לא אהיה מסוגלת..." "אני לא ראויה..." "אני לא אמורה להרגיש..."


כל אחת מהצהרות אלו מבטיחה שסבל המטופלת ימשיך, יגן מפני רגשות, וידחה את המטופלת ואת רגשותיה. התקפה עצמית יוצרת דיכאון והערכה עצמית נמוכה. הערכה עצמית היא כמו עץ שהיא יכולה להזין או לחתוך לחתיכות קטנות של התקפה עצמית.


בדוגמה הבאה סובלת המטופלת מדיכאון פסיכוטי, מאשליות של תפיסה, ומהזיות אודיטוריות. בילדותה סבלה המטופלת מהתעללות פיזית ומינית. מכיוון שיכולתה להתבונן ולחשוב כה נפגעו בשלב מוקדם זה, אני מתייחס להתקפה העצמית שלה באופן שונה.


מטופלת: "אני נוראית. אלוהים לא אוהב אותי. אני יודעת שהוא לא יכול לאהוב אותי, אחרת לא הייתי סובלת מכל הטראומות האלה. הטראומות האלו הגיעו לי, כי אני רעה." ]ההתקפה העצמית שלה היא סינטונית. היא אינה יכולה לראות איך היא מתייחסת לעצמה. היא אינה רואה את ההגנה כנגד הזעם שלה כלפי האנשים שרצו לפגוע בה. עבורה הרוע שלה הוא עובדה, לא תיאור. היא משווה את עצמה עם הסמל של הרוע.[ מטפל: "מכיוון שלא ריפאתי אותך עדיין, גם אני צריך להיות רע. איך עליי להעניש את עצמי לדעתך?" ]הציעו מראה. הפעילו את דפוס ההתקפה העצמית שלה כדי שהיא תוכל לראות אותו.[ מטופלת: ]מופתעת ומחייכת.[ "מה? אווו, דוקטור. ג'ון, אתה לא צריך להעניש את עצמך." ]היא עדיין אינה רואה את ההתקפה העצמית שלה.[ מטפל: "הייתי צריך לרפא אותך עד עכשיו, והעובדה שלא ריפאתי אותך עדיין מעידה על כך שאני רע. ומכיוון שאני רע, מגיע לי לקבל עונש. באיזו דרך את חושבת שאני צריך להעניש את עצמי?" ]חשפו את ההיגיון הפתולוגי שאמה המענישה השתמשה בו כלפיה, ושבו עשתה המטופלת שימוש בזה הרגע.[ מטופלת: ]צוחקת.[ "אה, אתה מצחיק. אתה לא יכול להאמין שעוד לא ריפאת אותי. אני מרגישה הרבה יותר טוב עכשיו." מטפל: "אבל את עדיין לא נרפאת. וזה אומר שאני רע. ומכיוון שאני רע, מגיע לי לקבל עונש. איך אני צריך להעניש את עצמי, לדעתך?" ]שקפו את ההיגיון הפתולוגי של הסופר־אגו שלה.[ מטופלת: ]צוחקת.[ "עכשיו אני מבינה. אתה עושה לעצמך מה שאני עושה לעצמי." ]עכשיו היא רואה כיצד היא מענישה את עצמה.[ מטפל: "את יכולה להעניש את עצמך, ואני יכול להעניש את עצמי, ואז נוכל לסבול יחד." ]שקפו את היחסים שהיו לה עם אמה.[ מטופלת: ]צוחקת.[ "זה יהיה נורא. אתה חושב שאני לא רעה?" מטפל: "לא, אני לא חושב שאת רעה. אני חושב שאת כועסת! אני חושב ממש כועסת על האנשים שגרמו לטראומות הללו." ]הדגישו את הזעם שהדחיקה באמצעות הענישה העצמית.[ ראונ ינ אוני אוני ראוני 12_Frederickson_Jon וגא־רפוסה לש היגולותפ 433 מטופלת: "אה, אתה חושב שהפנתי את הכעס כלפיי במקום להרגיש אותו כלפי אמי?" ]עכשיו המודעות שלה הרבה יותר גבוהה.[ מטפל: "את חושבת כך?" מטופלת: "כן." מטפל: "האם נוכל להתבונן בכעס הזה כלפי אמך, כדי שלא תצטרכי להפנות אותו כלפייך?" ]גייסו אותה למשימה הטיפולית.[


כאשר מטופלים חיים את עברם ומזדהים עם מי שפגע בהם הם לא יוכלו להרגיש את רגשותיהם ויסבלו מדיכאון וחרדה. עזרו למטופלים להפריד בין עבר להווה - ולעמוד מול המציאות כדי שיוכלו להרגיש את הרגשות שלהם ולחיות את חייהם במקום להמשיך ולחוות את טראומות העבר.




405 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page