top of page
  • תמונת הסופר/תYuval Alon

כיצד להפוך תקופת משבר למנוף צמיחה אישי

אנחנו פועלים על פי הרגלים ודפוסים אוטומטיים אותם למדנו במשך השנים. כל עוד ההרגלים שלנו עובדים פחות או יותר לטובתנו ואנו מרוצים מחיינו בדרך כלל לא נמצא את דרכנו לטיפול פסיכותרפיה.


הבעיה היא שאותם הרגלים כבר לא משרתים אותנו וגרוע מכך גורמים לנו לסבל, פוגעים באיכות חיינו ומעכבים את התפתחותנו האישית, המקצועית, החברתית ועוד.


כאשר אנו מרגישים שאנו תקועים זה הזמן להגיע לטיפול פסיכותרפיה. הרבה פעמים אדם יודע להגיד לעצמו שהוא תקוע ושדברים לא עובדים אבל לא יודע מה לעשות לגבי זה. יותר מכך, טענה שעולה הרבה פעמים בטיפול פסיכותפריה היא: אני יודעת מה לא בסדר, אני מבינה את זה טוב מאוד, השאלה מה עושים לגבי זה.

שאלה מסוג זה אשר מטפלים פעמים רבות אינם יודעים כיצד להתייחס אליה ונבהלים ממנה היא מצוינת ומראה על רצון המטופלת לקחת צעד קדימה ולעשות משהו לגבי התקיעות בחייה ותקופת המשבר בה היא נמצאת.

המשימה הטיפולית בISTDP היא לשים לב לכל רגש, חרדה, או תנועה פנימית כך שביחד ובשיתוף פעולה ניתן לעבוד יחד לקבלת העולם הפנימי של המטופל ולהפוך את המשבר להזדמנות של ממש במהלך טיפול הפסיכותרפיה.

מבלי לשים לב אנשים מאפשרים להרגלים "מגונים" להשתלט על חייהם ומערכות היחסים. ככה שעולמם הרגשי, השאיפות והרצונות שלהם נותרים מאחור ולא מקבלים את הבמה לה הם ראויים.


אותה אישה התרגלה לחשוב שהיא ההרגלים שלה ושאין שום דבר מעבר לכך ושוקעת בייאוש וחוסר אונים. אותם הרגלים אלו הם הדרכים שככל הנראה עזרו לה בעבר להתמודד עם מציאות חייה וייתכן שאף עזרו לה לשרוד והצילו את חייה, אולם היום הם אלו אשר גורמים לה לסבל רב. אותם הרגלים הם מתנת האהבה שלה – ככה היא יודעת להיות בקשר, היא מציעה את אותם הרגלים על מנת שהקשר יישאר, לקאן אמר שכל פעולה שלנו היא מתוך אהבה וזה נכון, אך אחד לא רוצה במכוון להזיק לעצמו, גם אישה אשר רוצה לשים קץ לחייה יכולה לעשות זאת כזעקה לעזרה ומתוך רצון לקבל יחס, בטיפול פסיכותרפיה חשוב ביותר להבין דפוסי התקשרות אלו.


למשל : אישה אשר מרצה את כל מי שמסביבה. היא עושה טובות ועוזרת לכולם אבל שוכחת את עצמה. ככל הנראה בעבר התנהגות זו זיכתה אותה באהבה גדולה מצד הוריה. אולם היום היא מספרת שסובלת מדיכאון וחוסר חשק. במה בעצם מדובר? מה גורם לה להיות בדיכאון? הרצונות של אותה אישה, היכולת שלה לקחת אותה ואת עמדתה ודעותיה ברצינות כוסו על ידי הרגל ריצוי אנשים אחרים. "ריצוי" זה לא מי שהיא אלא זו הדרך שהיא מצאה על מנת להתמודד עם הרצונות שלה והאפשרות שלה לקחת את עצמה ברצינות. ברגע שהאדם סובל הוא יכול לראות שההרגלים הללו ואמונות שהוא פיתח לעצמו אינם עובדים ואנו נזמין אותה ביחד ובעבודה משותפת לשתף פעולה בעדה וכנגד הרגלים אשר מעכבים אותה.


אדם אחר מגיע לטיפול כאשר אינו נרדם. הוא אינו יכול לישון בלילה ואינו יודע למה. מספר שבמשך עשרים שנים התרכז רק בעבודה ולא עשה דבר למען עצמו. כמו כן לא מצליח לעמוד מול בנו, להיות אסרטיבי מולו ולהוות דמות מיטיבה עם סמכות. זה מה שהביא אותו לטיפול. הוא לא יכל לראות בתחילה שהפסקת השינה הוא שלב הכרחי על מנת שיתחיל להתייחס לעצמו. מה שנדרש על מנת שיוכל להתעורר. וזה מה שקרה : הוא קנה אופנוע (חלום ילדות שנגוז על ידי אב ביקורתי), התחיל להתאמן, החל לעמוד על שלו מול בנו, התחיל לשתף את אשתו במה שעובר עליו ועוד. כל אלו בתוך מספר שבועות וחזר לישון אבל החל לקום מוקדם בבוקר על מנת שיוכל להספיק את הדברים החדשים בחייו אשר החל לפתח עבור עצמו.


אנו ב- ISTDP ישראל נעזור לכם לראות יחד שתקופות המשבר הן לא הבעיה אלא ההזדמנות הגדולה לעשות שינוי משמעותי בחיים. מכיוון שלא ניתן לראות את ההזדמנות בזמן שאנו בסערה וטובעים תחת הקושי, אנו נעזור לכם לראות את עצמכם בשעה שהמשבר מנסה להסתיר אתכם.

30 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page