top of page
  • תמונת הסופר/תYuval Alon

העברה נגדית ככלי להתערבויות בISTDP


כולנו יודעים כי העברה והעברה נגדית הן תופעות מרכזיות בכל טיפול וכי הבנתם לעומק היא חשובה לא רק לשם ההבנה אלא ובמיוחד לצורך ההתערבויות שניתן לגזור מאותה הבנה קלינית של תופעות מרכזיות אלו בטיפול. היכולת שלנו כמטפלים לשאת רגשות וחרדה היא קריטית בטיפול. כאשר אנו שמים לב לרגשות וחרדה אשר עולים בנו, משולש הקונפליקט של המטפל.ת, זהו אחד הכלים המרכזיים שלנו לשאוב ממנו מידע ולהתקדם בטיפול והרבה פעמים לצאת ממצבי תקיעות.


למשל מטופלת אשר נוהגת לקחת עמדה פסיבית בטיפול. לפני שאנחנו נתפתה לקחת את העמדה האקטיבית או כאשר אנחנו שמים לב שאנו נמשכים לקחת עמדה אקטיבית, תשומת לב לרגשות שלנו תוכל לעזור לנו להבין את הליך ההעברה עצמו ואת הדפוסים של המטופלת. דפוס פסיבי יכול לעורר בנו כעס, כאשר אנו שמים לב לכעס אנחנו יכולים לשאול את עצמנו : למה מתעורר בי כעס כרגע, איזה דפוסים במטופלת מעוררים בי את הכעס? ואז נוכל לעלות את ההשערה כי זהו הפסיביות. בחייה, המטופלת נקלעת למצבים בהם אנשים כועסים עליה על דפוס זה או שמתעלמים ממנו וממנה, למשל כאשר המטפל נהיה אדיש למטופלת או כאשר המטפל.ת מתמקד רק ברגשות החיוביים של המטופלת כדרך שלו להתמודד עם הפסיביות שלה. מאוד קל למטפל ליפול לתוך שחזור של מערכות יחסים כאשר הוא לא שם לב כי הרגשות אשר התעוררו בו הם בתגובה לדפוסים של המטופלת, תשומת לב לדינמיקה זו היא לב הטיפול, אז המטפל יכול להציע למטופל לעבוד ביחד :

"נוכל לשים לב מה קורה ביננו כרגע, נראה שהתחלנו לעבוד יחד ואז, קרה משהו, את גם שמה לב? (הזמנה לתשומת לב והזמנה לעזור למטופלת להיות אקטיבית).

"מה קורה ביננו כרגע"? (הזמנה למטופלת להיות אקטיבית)

"נוכל להסתכל על הקשר ביננו ולראות מה את חושבת שמניע אותו כרגע"? (הזמנה להיות אקטיבית).


מאוד מאוד קל לנו כמטפלים ליפול לתוך שחזורים ולפעול מתוך הרגשות שלנו בהעברה הנגדית, אבל אז אנו לא יכולים לא לעזור למטופלים וגם הרווחה הנפשית שלנו והתסכול שלנו כמטפלים יגבר ולא נבין למה הטיפול תקוע ולמה שנינו מרגישים נורא ונמנעים גם מהרצון להפגש בטיפול... המטפל והמטופל לא חייבים להרגיש סבל כדי שטיפול יעבוד, זהו לא הסימן להתקדמות בטיפול, להפך, אם המטפל והמטופל מרגישים שהדברים תקועים זהו סימן כי שניהם נמצאים בשחזור של יחסי ההעברה וההעברה הנגדית והאחריות היא על המטפל למצוא בעזרת תשומת לב אל עצמו ולרגשות שלו אלו דפוסי התקשרות מנהלים את הטיפול. בלתי אפשרי שלא נהיה חלק משחזורים אבל בטח שלא נגזור עלינו ועל המטופלים לשהות בהם שנים. בISTDP אנו לומדים לזהות זאת מייד בתחילת הטיפול כדי לעבוד יחד וכדי למזער את הסבל כתוצאה ממערכות יחסים בהם השחזור ודפוסים הרסניים הובילו את חיי המטופל.


בואו ללמוד ביחד כיצד להפוך את הטיפול ליעיל יותר באמצעות סוגיות קליניות מרכזיות החשובות בכל טיפול ללא קשר לגישה כלשהי, וחשוב לא פחות כיצד לשפר את הרווחה שלנו המטפלים ביחד עם המטופלים, עושים משהו בריא ביחד ולא סובלים ביחד. המפגשים החודשיים מאפשרים למידה בקצב נח ויש גם קבוצת וואטסאפ בה ניתן לשתף ולשאול שאלות באופן שוטף:


להרשמה למפגשים החודשיים:


https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSc5f8rMZn2wt3WSjRhBdQlB_Lx9AHBFAOzBbOLYhMyI7a2bLQ/viewform?usp=sf_link



108 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page