top of page
  • תמונת הסופר/תYuval Alon

ההגנות של המטפל בטיפול אל עבר הזמנות לפעולות בריאות

מטופלים תמיד עושים את מה שהם יכולים כדי לבקש עזרה וכך גם המטפלים כדי להציע עזרה. הקושי הוא שהמטפלים לא מצליחים להבין את התקשורת של המטופלים ואיך לעבוד איתה. למשל מטופל אשר מתחיל את הפגישה ואומר שיש לו רגשות כלפיי אחותו בנוגע לארוע משפחתי בו היא התעלמה ממנו והוא מרגיש כל הזמן שמתעלמים ממנו. כל מה שהמטופל מביא הוא קרקע פורייה לעבודה אם אנחנו בעצמנו כמטפלים מתגייסים אל עבר העבודה הטיפולית שהיא לעזור למטופל להרגיש את כל הרגשות שלו כדי שהוא יוכל להיות מי שהוא ולממש את הפוטנציאל הקיים בו.


הבקשה של המטופל במקרה הנ"ל :


עזרו לי להרגיש את כל הרגשות שאני מתעלם מהם כדי שאני לא אתעלם מעצמי וכך לא אחווה את העולם כמתעלם ממני.

"מה הרגשות שעולים כלפי אחותך על שהיא התעלמה ממך?" (כמה שיותר פרטים לגבי ההתעלמות יעזרו לרגשות לעלות).


מטופלים יעשו את מה שהם מכירים (במקרה הזה , הבעיה : התעלמות, והרצון לקבל את כל הרגשות שהמטופל מתעלם מהם).

מטופל : היא לא הייתה צריכה לעשות את זה (התעלמות המטופל)

מטופל: אני לא יודע מה אני מרגיש (התעלמות המטופל מעצמו אתכם כמי שרגיל לחוות את עצמו כמי שמתעלמים ממנו אז הוא יתעלם מעצמו).

מטופל: זה לא כזה חשוב בעצם (הזנחה עצמית והתעלמות).


תגובות המטופלים מעוררים כמובן רגשות במטפל, אם המטפל יכול להכיל את הרגשות, הם קרקע פוריה עבורו להישאר במיקוד הטיפולי עם המטופל כמי שמחובר רגשית לרגשותיו, אחת התגובות הנפוצות הן הגנות של המטפל :


הראשונה והמוכרת : חוסר אונים. המטפל שבוי בפנטזיית ההצלה כמי שאמור לספק את התשובות עבור המטופל. מצב בלתי אפשרי שכן התשובות מצויות אצל המטופל, המטפל יכול רק להיות קשוב ולשמור על המיקוד הטיפולי עם מה שהמטופל עושה מולו בכאן ועכשיו. כולנו נופלים לשם וחשוב שנהיה מודעים לכך. אנחנו יכולים להיות הליך טיפול שלם במצב זה, הטיפול יהיה תקוע ולא נדע למה.


הגנה נוספת של מטפלים :


רציונליזציה. מאוד מאוד נפוץ. במקום לעזור למטופל להרגיש את הרגשות שלו ולעזור לו להיות בעבודה בפגישה באופן ממוקד עם הדוגמאות והתכנים אשר הוא מביא, המטפל מציע הגנה של רציונליזיה : למשל :

"כן, אמרת שזה קורה הרבה.

"הנה שוב אנחנו רואים את ההתעלמות, מישהו מתעלם ממך."

"למה אתה חושב שזה כל כך מפריע לך?"

"כמו שאמרת שאמא ואבא התעלמו ממך, הנה עוד אדם שמתעלם ממך, זה בטח קשה מאוד עבורך".


כל אלו יכולים כמובן להתקבל על ידי המטופל ברמה כזו או אחרת אבל הן לא יאפשרו למטופל להתקדם בטיפול אל עבר המטרות שלו. למעשה רציונליזציה מתעלמת מהמטופל, מהדוגמא אשר הביא, מהמטרות שלו ומהאפשרות שלו להיות מי שהוא באמת בכך שלא מאפשרת למטופל לעשות משהו בריא עבור עצמו. יתרה מכך, היא תעורר תסכול אצל המטופל ממקום לא טיפולי. המטופל מצפה מהמטפל שיעזור לו באופן מקצועי להתקדם, גם אם לא יגיד זאת במילים מפורשות הרי זו הציפייה הבריאה שלו, ברגע שהמטפל לא עוזר למטופל להתקדם תתחיל להיווצר ברית שלילית בטיפול, או שחזור של קשר הורי אשר לא מקדמת את המטופל ומותירה את הטיפול תקוע, לעיתים במשך שנים. כאן המקום לציין כי כל מקרה לגופו, למשל, במקרים של מטופלים עם חרדה גבוהה פיזית בגוף, למשל סחרחורות, אן מטופלים שנהיים חולים בפגישה עם כאבי בטן ובחילות, הזמנה לרציונליזציה תהיה הזמנה לפעולה בריאה כדי לעזור להם לפתח את היכולת לשאת רגשות וחרדה באופן המותאם להם, אך גם במקרים אלו ההזמנה צריכה להיות קשובה לצרכי המטופל, למשל, במקום מה הרגשות - מה המחשבות, במקום איך אתה מרגיש את הכעס כלפיו? נשמע לא היית שמח מכך, כלומר הזמנות מדורגות בהתאם לכל מקרה ומקרה.


מה עושים ?


ראשית, מומלץ מאוד לצלם את הטיפולים. כדי לראות לאחר מכן בהדרכות וגם בעצמכם כדי להבין את המטופלים שלכם טוב יותר. כאשר אתם רואים את הוידאו אתם יכולים להתחיל למיין את ההתערבויות שלכם : אם אין בדקה לפחות שלוש עד ארבע הזמנות בממוצע לפעולות בריאות, הטיפול לא יודכל להתקדם.


דוגמאות להזמנה לפעולות בריאות :


"מה הרגשות כלפיה על שהתעלמה ממך?" (הזמנה לרגשות)

"מה היא עשתה שהיה התעלמות ממך?" (הזמנה להבהרת הטריגר מה שיאפשר לרגשות לעלות באופן טבעי).

"אתה נראה חרד, האם אתה מרגיש חרדה פיזית בגוף"? (הזמנה לתשומת לב לחרדה בגוף).

"במה תרצה להתמקד היום"? (הזמנה למיקוד פנימי).

"אתה שם לב שאתה מביט לצדדים ששאלתי מה הרגשות כלפי אחותך, האם זו ההתעלמות ממך?" (הזמנה לזהות דפוסי התקשרות נמנעים)

"האם נוכל לעבוד יחד כדי לעזור לך להרגיש את הרגשות שלך במקום להתעלם ממך?" (הזמנה לעבודת צוות יחד אל עבר המטרה).

"האם אתה מרגיש שאתה צריך להיות מושלם בכל מקום?" (הזמנה למודעות להתנגדות כדי לטפל בה יחד וכדי לעזור עם בושה כלפי דפוסי התנהגות).

"מה הדבר החשוב ביותר שאתה רוצה עבורך בחיים"? הזמנה למטרה חיובית כדי שהטיפול יהיה הגיוני ויהיה למה לשאוף אליו).

"יכול להיות שאתה מחכה לי עכשיו שאני אתחיל, יכול להיות שזו ההתעלמות ממך?" (הזמנה לזהות דפוס התקשרות נמנע כדי לעבוד יחד בשתוף פעולה).

"מה נוכל לעשות יחד כדי שאתה תוכל להיות מי שאתה באמת מאחורי ההסתרה של הרגשות שלך (הזמנה לברית הטיפולית הלא מודעת לעלות, דיבור לאדם המצוי מאחורי ההגנות).


ובהתאם, התגובות של המטופלים להזמנות לפעולות הבריאות יקבעו את ההזמנה הבאה לפעולה בריאה ככה הקשר מתבסס על הזמנות לפעולות בריאות המותאמות לצרכי המטופל יותר ויותר ומאפשרות שינוי של דפוסי התקשרות וחוויה רגשית מתקנת.


ועוד ועוד ועוד בהתאם לכל מטופל ובהתאם למה שעולה ברגע הנוכחי. מקווה שתנסו לראות, כמה פעמים אתם מזמינים את המטופלים להזמנות בריאות בטיפול וכאשר אתם עושים זאת מה התגובות של המטופלים אליכם, אשר יקבעו את ההזמנה הבריאה הבאה.


בהצלחה!


129 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page