top of page
  • תמונת הסופר/תYuval Alon

איך להתאים את הטיפול למטופל

על מנת שטיפול יהיה אפקטיבי עליו להיות מותאם למטופל אשר מגיע אלינו לקליניקה. כל מטפל וכל מטופל יסכים לכך. אבל כיצד להתאים את הטיפול למטופל היא השאלה שנתחיל לפרוט לגורמים כאן.


כל אדם הוא שונה ולכל אדם יש יכולות שונות. בטיפול אנו מנסים לעזור למטופלים לפתח את היכולות הפנימיות שלהם על מנת שיוכלו להביא את הפוטנציאל הקיים בהם לידי ביטוי בחייהם.


הסיבה שמטופלים מגיעים אלינו לטיפול היא שבאופן לא מודע הם מתקשים להביא את עצמם לידי ביטוי ולכן עלינו לעזור להם להפוך להיות מודעים לתהליכים לא מודעים בתוכם כדי שהטיפול יותאם עבורם ויהיה הגיוני עבורם.


נשמע פשוט נכון?


זה באמת פשוט להבנה אבל דורש הכרה מצוינת עם האופן בו תת המודע עובד.


לתת המודע הגיון משלו, אם בעבר היה על אדם להרגיע את דמויות ההתקשרות אשר חייו היו תלויים בהם, הוא למד כיצד עליו להיות בקשר. קשר הוא הדבר החשוב לנו ביותר ואנו נעשה הכל על מנת שהקשר יתקיים, אבל, למטופלים המגיעים אלינו לטיפול ולרובנו יש דפוסי התנהגות - התקשרות - אשר גורמים לנו לקשיים בחיינו. המטופלים מגיעים אלינו עם הקשיים אשר הם חווים בחייהם (הקשיים), התפקיד של המטפל הוא לגלות את הסיבתיות לקשיים אלו וביחד עם המטופל להציע טיפול באמצעות חיבור לרגשות הלא מודעים מהם המטופל נמנע באופן לא מודע.


דרך אחרת לחשוב על כך, המטופל פיתח עם השנים אסטרטגיות שונות להתמודד עם עולמו הפנימי, אלו האסטרטגיות אשר מייצרות את הקשיים.


בטיפול אנו רואים יחד באופן חוויתי מרגע לרגע כיצד אלו נוצרות אתנו בטיפול, עם קשרים בחיי המטופל וכיצד אלו נוצרו בעבר. כך אנו בונים קשר אחר, קשר קרוב אשר במקום לשחזר את הקשיים, מציע ביחד עם המטופל הזמנות לקשר בטוח.


על מנת להתאים את הטיפול למטופל אנו עובדים יחד בתוך טווח היכולת של המטופל לשאת חרדה ומפתחים את היכולת של המטופל לשאת רגשות וחרדה.


למשל, מטופל אשר סובל מהתמכרות למסכים. התמכרויות הן דרך להתמודד עם רגשות וחרדה אשר עולים, ההתנהגות מרגיעה חרדה אבל מנציחה את הקושי. לכן בטיפול אנו חיייבם לעזור למטופל לראות את הסיבתיות בדפוס ההתנהגות :


רצון להיות בקשר בריא עם עצמו ועם אחרים מעורר רגשות אשר מעוררים פחד וחרדה - כדי להתמודד עם החרדה המטופל סיגל לעצמו התבודדות במסכים אשר מרגיעה את החרדה אבל מבודדת אותו מעצמו ומהעולם.


המטופל חייב לראות סיבתיות פנימית זו שכן אם לא יראה כיצד קשייו נוצרים לא תהיה לו סיבה להיות מעורב בטיפול.


כאשר המטופל רואה סיבתיות זו ומבין אותה, הוא והמטפל יכולים לגבש תוכנית ברורה אשר עושה שכל והגיונית למטופל. או אז שניהם יחד יכולים לעבוד כצוות קרוב להרגיש את מה שהמטופל נמנע ממנו עד היום ולהבין יותר ויותר באופן חוויתי וממקור ראשון את עולמו הפנימי של המטופל וליצור קשרים פנימיים אחרים אשר מייתרים עוד ועוד את הצורך בהתנהגויות - דפוסים אשר אפיינו את חיי המטופל עד כה ומפנים מקום למטופל להיות יותר ויותר מי שהוא.


אופן עבודה זה מצריך הכרות טובה עם הלא מודע ועם האופן בו כולנו בנויים, למטפלים רבים יש המון ידע בתחום זה אבל אופן יישומו בחדר הטיפולים הוא משהו אשר חסר להרבה מטפלים.


מוזמנים להכיר יותר כיצד לעבוד עם הזמנות בריאות לקשר אל מול דפוסים לא מודעים ופחד מקשר וקרבה במפגשים החודשיים שלנו :


להרשמה ופרטים נוספים :








31 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page