top of page
  • תמונת הסופר/תYuval Alon

טיפול פסיכותרפי ממוקד מטרה - ISTDP

מהו טיפול פסיכותרפיה ממוקד מטרה? במה אנו מתמקדים? אנו מתמקדים ברגשות מאחר והם המצפן של חיינו, אנו מרגישים כל הזמן, יש לנו תגובות למה שקורה לנו כל העת, אבל ייתכן והתרגלנו להתעלם מהתגובות והרגשות שלנו למציאות חיינו.


לכן בטיפול ממוקד מטרה אנו נזמין את התגובות הללו וניתן להם מקום על מנת שהאדם יוכל להכיר את עצמו טוב יותר ולהבין מה עובר עליו ומה גורם לבעיות עימן הוא מתמודד, הימנעות או פחד להרגיש את הרגשות הבסיסיים שלנו כאהבה, קרבה, כעס, עצב, שמחה, משחקיות, הנאה ועוד גורמים לנו לחרדה ודיכוי כוחות היצירה והחיות אשר יש בכל אחד מאתנו. אדם יכול להגיע לטיפול ולהגיד : "אני לא מרגיש שום דבר" או : "אין לי רגשות". זה כמובן לא נכון מכיוון שכאמור אנו כל הזמן מרגישים, אבל דרך מחשבה שאין לי רגשות זה הדרך שמצא אותו אדם להתמודד עם עולמו הרגשי – דרך ביטולו, כמובן שנוכל להבין מייד שביטול עולמנו הרגשי יכול להוביל לתוצאות קשות של דיכאון, חרדה וספק גדול ביכולתנו, כמו גם בלקחת חלק בלמידה חדשה והתנסויות חדשות. ולכן המיקוד הוא ברגשות ובמה שמונע מהאדם להיות בקשר עם עולמו הפנימי.



יחד עם זאת חשוב לציין כי בכל טיפול שהוא, למטופל חייבת להיות מטרה שחשובה לו על מנת שתהיה סיבה הגיונית לקיים את הטיפול ועל מנת שלמטופל תהיה מוטיבציה לעשות את העבודה הנדרשת בטיפול.

כאשר אדם מגיע לטיפול ומרגיש שהוא לא מתקדם ושאין תוצאות לטיפול הוא במקרה הטוב יעזוב אבל במקרה הפחות טוב יישאר בטיפול במשך שנים ויאשים את עצמו או את המטפל (לעיתים בצדק) על כך שאין כל התקדמות בטיפול.


האדם אינו אשם שהוא במצוקה ושהוא צריך עזרה, זו הסיבה שבגללה הוא בטיפול פסיכותרפיה. הדבר החשוב ביותר בטיפול פסיכותפריה ואחד הגורמים המרכזיים אשר מנבאים הצלחה של טיפול פסיכותרפיה הוא שלאדם יש מוטיבציה ומטרה אליה הוא שואף וקיימת הסכמה לגבי הבעיה אשר הביאה את האדם לטיפול ולגבי המטרה שלו בטיפול.


כך בחיים כך בטיפול פסיכותרפיה. אחד הגילויים המרכזים של ד"ר דאבנלו מתוך למידת מקרי הטיפול אשר צילם בווידאו הוא שבאופן אוטומטי האדם אשר מגיע לטיפול ומבקש עזרה עלול להרחיק את המטפל אשר מזמין אותו להכיר ברגשותיו, הוא רוצה לקבל עזרה אבל דפוס התקשרות אוטומטי מהעבר שומר עליו מפני העזרה לה הוא כל כך זקוק. המטפל מזהה דפוס זה ועוזר לאדם לראות אותו כדי שיוכל לבחור אחרת.


זו הסיבה שחשוב והכרחי שהאדם יצהיר על מטרה חיובית אליה הוא שואף בטיפול. הרבה פעמים אנו רגילים להגיד מה אנו לא רוצים : "אני לא רוצה להרגיש בדיכאון" אני לא רוצה להרגיש תקוע" "אני לא רוצה להרגיש חרדה" אבל זה לא יעזור לאדם להיות עם מוטיבציה ולהתקדם אל עבר מטרה חיוביות כלשהי. לכן נעודד את האדם להצהיר על מטרה חיובית אותה הוא רוצה עבור עצמו. למשל: "אני רוצה להרגיש יותר בטוח בעצמי ולעמוד על שלי", "אני רוצה להרגיש שיש משמעות למערכות היחסים בחיי" "אני רוצה להיות יותר קרוב לבני" וכן הלאה. לכן כבר בתחילת הטיפול נזמין להצהיר על מטרה חיוביות. כאמור, באופן לא מפתיע נושא זה עלול לעורר "דפוסי התקשרות" מוקדמים ועצם ההזמנה להצהיר על מטרה חיובית עלולה לעורר חרדה וגם דפוסים והרגלים אשר הם אלו אשר יוצרים את סבלו של האדם. אז מה עושים עם עניין זה בטיפול פסיכותרפיה?


חשוב להבין שכל אחד מאתנו פועל מתוך מקום שנותן לו רווח כלשהו. למשל, אם אני לא מצהיר על מטרה חיובית או אם אני לא לוקח את עצמי ברצינות באופן פרדוקסלי זה יכול מאוד לשרת אותי.


למשל, אני יכול להמשיך לבוא בטענות ששום דבר לא הולך לי, אני יכול לבקש עזרה מאחרים בטענה שאני מסכן ושלמרות כל מה שאני עושה שום דבר לא עוזר לי. אבל בו זמנית אני נשאר תקוע והדבר מבטיח שהטיפול לא יצליח ושלא אשיג תוצאות.


אם עניין זה לא מדובר בין המטפל למטופל, הטיפול יישאר תקוע ולא יתקדם. לא ניתן להתקדם בטיפול פסיכותרפיה מבלי שהאדם מצהיר על מטרה חיוביות שהוא רוצה עבור עצמו ומבלי שטיפול פסיכותרפיה מתמקד כל העת באותה המטרה וברגשות אשר עולים בכל רגע ורגע או במה שקורה שמונע מאותם רגשות לקבל את המקום. כל מה שאנו עושים בטיפול חייב להיות קשור למטרה שהמטופל רוצה להשיג אחרת מדובר בבזבוז זמן ומשאב יקר. לא מדובר בטיפול טכני כמו שעלולה לעלות ביקורת הרבה פעמים. ההפך הוא הנכון, פסיכותרפיה אשר מטפלת במטרות החיוביות אליהן רוצה המטופל להגיע היא פסיכותרפיה עמוקה ומשמעותית. המטרה היא לעזור לאדם אשר סובל להשיג את מטרותיו. לכן, עלינו כמטפלים וכמטופלים לשאול את עצמנו כל העת : איפה עומד טיפול פסיכותרפיה זה ביחד למטרות שהמטופל הציב לעצמו? עלינו לוודא שאנו עוזרים לאדם עם רצונותיו ולא מבזבזים את זמנו.


העבודה הטיפולית היא עבודה אשר דורשת מחויבות ומוטיבציה גבוהה, ברגע שלאדם יש מטרה חיובית אליה הוא שואף הוא יוכל להיות בדרך אל עבר מה שנדרש על מנת להגשים אותה. תחשבו על כל דבר בחייכם, "אם לא תדעו לאן אתם רוצים להגיע זה באמת לא משנה באיזה דרך תבחרו" , כך בחיים, כך בטיפול פסיכותרפיה. ברגע שנוצרה הסכמה על הבעיה, על המטרה החיובית, ניתן להתמקד ברגשות אשר האדם לא נתן להם מקום בגלל אותם דפוסים וזאת על מנת שיוכל להגשים את מטרתו. לרוב מדובר ברגשות מורכבים אשר האדם מרגיש כלפי דמות משמעותית מהעבר. המיקוד יהיה לאפשר לאדם להרגיש את אותם רגשות מורכבים.


למשל : גבר נוטה להתפרצויות זעם כלפי קולגות בעבודה, הוא אומר שהוא רוצה לרסן את הכעס שלו ולאפשר לעצמו לשלוט בו (מטרה חיובית) – כלומר : הוא רוצה לנהל את הרגשות שלו במקום שהרגשות שלו ינהלו אותו. המיקוד במקרה זה יהיה לאפשר לאותו הגבר להרגיש את הכעס אשר מתעורר בו באופן עמוק מבלי שהוא צריך לבטא אותו בהתנהגות. הביטוי בהתנהגות לא מאפשר לו לעמוד על שלו ומחבל לו במערכות היחסים שלו. טיפול פסיכותרפיה ממוקד ייתן דגש על התחושות הפיזיות של הרגש בגוף כמו גם עבודה בדמיון על מנת לפתח את היכולת לשאת את הכעס בתוכו, כאשר תתפתח יכולת זו יעלו רגשות נוספים אשר לא באו לידי ביטוי כאשר הכעס בוטא בהתנהגות.


טיפול ממוקד מטרה הוא הדרך שלכם ושלכן לחיות חיים בעלי משמעות ולתת מקום לעולמכם הרגשי בחייכם האישיים, במערכות היחסים שלכם ובקהילה.





117 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page