top of page
  • תמונת הסופר/תYuval Alon

צילום טיפולים בוידאו - מדריך למשתמש

במאמר זה ארכז סוגיות אשר קשורות לצילום בוידאו מתוך הניסיון שיש לי ומתוך מאמרים וספרות מקצועית בנושא (אימון מכוון בפסיכותרפיה, ג'ון פרדריקסון, אלן אבאס, פיטר לילנגרין ועוד).


צילום הפגישה בווידאו מעלה סוגיות שונות אשר חשוב להתייחס אליהם, אני מקווה שהכתוב יסייע לכמה שיותר מטפלים להתחיל לצלם את הפגישות בווידאו וישפר את העבודה שלהם כמטפלים.


הנושא הראשון שאתייחס אליו הוא אופן הצגת הבקשה לצלם את הפגישה למטופלים.


חשוב שהמטפל יהיה שלם עם הרצון שלו לצלם את הפגישה ויבין את החשיבות שיש בכך עבור העבודה הטיפולית שלו עם מטופל ספציפי ובכלל. כמו בכל תקשורת שלנו עם מטופלים ובכלל - כאשר אנחנו לא שלמים עם ההחלטה שלנו, הדבר יעבור גם למטופל והוא ירגיש זאת. מצד שני אנחנו כמובן לא באים לכפות שום דבר ומשאירים את הבחירה עבור המטופל. לעניות דעתי, הצעה לצלם את הפגישה בווידאו אינה שונה מכל הצעת התערבות שלנו בקליניקה מהבחינה שחשוב מאוד לשמר למטופל את זכות הבחירה ולכבד את רצונו בכל רגע ורגע בטיפול.


הצעת הנגשה למטופל :


"...אני מצלם את הפגישות שלי בוידאו כך שאוכל לעבור על הדברים אחר כך ולראות היכן אני יכול להשתפר, מדי פעם אני מביא את המקרה להדרכה עם מטפל או מספר מטפלים ושם אנו מנסים לראות היכן ניתן להתקדם בטיפול ומה מונע זאת. ייתכן גם שאציע לך לראות את הפגישה כדי שתוכל להגיד מה דעתך מתוך הצפייה לגבי העבודה שלנו יחד והמטרות שלך בטיפול. אתה גם מוזמן לבקש ממני לראות פגישה מסוימת שאתה חושב שהייתה חשובה עבורך ואשלח לך אותה. מה דעתך על כך? האם זה משהו שנשמע לך?


כמובן שניתן לקצר זאת - כללתי כאן הצעה רחבה יותר.


מרבית המטופלים מסכימים - כמו בכל דבר הקשור למערכת היחסים הטיפולית עלינו לשים לב אם המטופלים מסכימים מתוך ריצוי וחוסר נעימות או אם מדובר בהסכמה כנה. שאלות נפוצות: מי יראה את ההקלטה? תשובה: בדרך כלל רק אני, לעיתים המדריך שלי או מטפלים נוספים בהדרכה קבוצתית. תגובות נפוצות: כן, אין לי בעיה. אני לא יודע זה מרגיש לי קצת לא נעים - תגובה : אנחנו לא חייבים לצלם זאת החלטה שלך - וגם אנחנו יכולים בכל שלב להפסיק לצלם אם תרגיש לא נעים או להתחיל לצלם כאשר תרגיש שאתה בסדר עם זה - התגובה הזאת מרגיעה - ובמרבית המקרים מטופלים שאומרים שהם לא מרגישים בנוח (מיעוט) נותנים את הסכמתם.


מטופלים הסובלים מפרנויות והתפקי פניקה - ייתכן שעם מטופלים אלו אשר סובלים מפרנויות של ממש ונראים מפוחדים ממש - עם מטופלים אלו - שאתם מזהים זאת מהכניסה לקליניקה (למרות שלא תמיד אפשר) ניתן להנגיש באופן הרבה יותר הדרגתי את ההצעה לצלם : ישנה אפשרות שאני עובד איתה, היא לצלם את המפגשים בוידאו, אנחנו לא חייבים כמובן לצלם אם זה משהו שאתה מרגיש לא בנוח איתו אבל זה מאפשר לטיפול להיות הרבה יותר אפקטיבי, אם תרגיש בכל שלב לא בנוח תמיד אפשר להפסיק לצלם. מה דעתך על האפשרות הזו?


אני חוזר ומדגיש כי לדעתי כל התערבות שלנו בחדר הטיפולים חייבת לקבל את הסכמת המטופל מצד אחד ומצד שני החובה הנוספת שלנו היא להצביע על המציאות - הבחירה היא שלך - תמיד נוכל להפסיק לצלם - אם לא נצלם לא תוכל לקבל את השירות הטוב ביותר שאני יכול להציע לך. הבחירה היא כמובן שלך ואני בסדר איתה.


לאחר שנתיים של צילום מפגשים בווידאו - עם סדר גודל של מאות מטופלים - אני יכול למנות על אצבע אחת את המקרים בהם מטופלים לא רצו לצלם את הטיפול. גם במקרים אלו צילמנו את הפגישות בשלב קצת יותר מאוחר.


המטופל חותם על טופס בו הוא מביע את הסכמתו לצלם את המפגשים. מדובר בטופס קצר אשר מכיל את אשר כתבתי כאן בניסוח חופשי, קצר וברור.


***כמובן שכיום בעידן הטיפולים בזום הרי שהפגישה מצולמת וניתן לעשות בכך שימוש נפלא. חשוב לשים לב לזווית המצלמה שהמטפל לא נמצא בעמדה של עליונות כלשהי אלא ניתן לראות אותו בגובה העניים - יש לכך חשיבות גדולה מאחר ומטופלים רבים מגיעים לטיפול עם שחזור דפוסים טראומטיים בהם הם היו כפופים לדמות ההתקשרות - חשוב לשים לב לכך מבחינת זווית הצילום שתאפשר מבט בגובה העיניים.***


הצילום עצמו - רכבים טכניים


ניתן להתחיל לצלם את הפגישות באמצעות המכשיר הנייד וחצובה קטנה. יש יתרונות רבים לצלם גם את המטפל אבל אין חובה בכך. וניתן להתחיל לצלם רק את המטופל. צילום המטפל יאפשר למידה מאוד משמעותית על האופן בו המטפל מגיב למטופל, מילולית ולא מילולית, יאפשר זיהוי דפוסי תקשורת מודעים ולא מודעים אצל המטפל ועוד. אפשרות נוספת היא לקנות מצלמת וידאו ולצלם באמצעותה. נושא הסאונד: יש מצלמות שהסאונד בהן מספיק כדי לשמוע היטב כאשר משתפים את הוידאו בהדרכה, אבל מניסיוני אם רוצים סאונד ברמה גבוהה יש לרכוש בנוסף מיקרופון - המיקרופון האלחוטי של חברת rode עושה עבודה מעולה וניתן לחבר אותו לכל טלפון נייד. אין חובה לרכוש מיקרופון בנוסף ובדרך כלל המיקרופון בטלפון או במצלמה הוא מספיק. חשוב לצלם את כל גופו של המטופל כדי שניתן יהיה להתייחס לתנועות גופו בהדרכה ובלמידה מתוך הווידאו.


אפשרויות לימוד על הוידאו באופן אישי


נושא הצילום בודיאו מעלה בתוכו הרבה חשיפה של המטפל כאשר הכל גלוי ונראה לעיניו. הצפייה ובעיקר הצפיות הראשונות בודיאו יכולה לעורר הרבה חרדה אצל המטפל גם כאשר הוא זה אשר צופה בווידאו לבדו וגם הרבה ביקרות עצמית. קודם כל, זה נורמלי ודורש אומץ ורצון ללמידה לראות את העבודה שלנו מול העיניים שלנו, את כל הטעויות אשר כולנו עושים אבל גם את הדברים הטובים אשר נמצאים ואשר כולנו עושים גם כן. ההמלצה שלי ושל כותבים רבים נוספים במיוחד בתחילת המסע של צילום הטיפולים בווידאו היא להתמקד בעיקר בתגובות המטופל להתערבויות ולא בהתערבויות עצמן. כל תגובה של המטופל יכולה להיות אחת מהבאות : המטופל יכול להגיב עם רגש, המטופל יכול להגיב עם חרדה, המטופל יכול להגיב עם הגנות ודפוסים שונים. השלב הראשון בלמידה מתוך ווידאו הוא להתמקד בעיקר בתגובות המטופל : האם הוא הגיב ברגש, האם הוא הגיב בחרדה, האם הוא הגיב בהגנה. כך תוכלו לדעת מהו הדפוס העיקרי שהמטופל עושה בו שימוש. מספיק לקחת מספר דקות מהוידאו (עדיף מהתחלת המפגש) ולהכין רשימה של תגובות המטופל. זה יאפשר לכם לדעת במה המטופל צריך עזרה, באיזה הגנות הוא משתמש, מהי החרדה שלו (שרירים רצוניים, רכים, הפרעות בתפיסה). כאשר אנחנו מזהים היטב מה המטופלים עושים בפגישה וכיצד הם מגיבים אלינו אנחנו יכולים לדעת כיצד עלינו לעזור להם ואז אפשר לפתח ולחשוב על התערבויות בהתאם (מה שמפחית את החרדה שלנו בעיקר בהתחלה ואת השפיטה העצמית). אפשרות נוספת ללימוד מהווידאו בעיקר בהתחלה היא לראות את הווידאו ללא סאונד - תרגיל זה מאפשר לכם ללמוד המון מהתקשורת הלא מילולית של המטופל - כאשר אתם רואים את הווידאו ללא סאונד בדקו מה אתם למדים מתוך תגובות המטופל הלא מילולית - האם מדובר בפתיחות ורגש, האם בחרדה, האם בהמנעות - הגנות. התקשורת הלא מילולית יכולה להגיד לנו המון. הפעילו הרבה מאוד חמלה עצמית כלפיכם במיוחד בהתחלה של הלימוד - אתם עושים דבר נפלא - ורוצים ללמוד - היו טובים כלפי עצמכם והראו רגישות רבה לתהליך הלמידה החשוב הזה.


אפשרויות למידה נוספת


אפשרויות הלמידה מתוך ווידאו הן כמיטב הדמיון ובאמת שאין סופיות. הנה כמה הצעות נוספות :


  1. העברה נגדית - צפו בקטע אשר בחרתם מתוך הוידאו ושימו לב רק לאילו רגשות - מחשבות - חרדה עולה בכם כאשר אתם צופים בקטע. התגובות שלכם יכולות ללמד אתכם הרבה על המקרה. לאחר מכן נסו לחשוב איך התגובות אשר עלו בי קשורות לבעיה עמה המטופל מגיע לטיפול. למה זה הגיוני שאני ארגיש את הרגשות הללו לאור המקרה ספציפי הזה ונסיבותיו.

  2. מיקוד פנימי - בחרו מקטע מהפגישה ובדקו - האם יש מיקוד פנימי בדברי המטופל - אם אתם לא מצליחים לזהות מיקוד פנימי - עצרו את הוידאו וחשבו : מה אני יכול לשאול את המטופל כדי למקד אותו בנושא שהוא הגיע איתו לטיפול.

  3. רצון המטופל - מה מניע את הטיפול הרצון של המטפל או של המטופל - בחרו מקטע ובדקו זאת - אם אתם לא מזהים בברור את רצון המטופל חשבו: איך אני יכול להתערב כדי לגייס את רצון המטופל.

  4. שפרו את החוזקות! כמה קל ללכת לטעויות אבל - הלמידה האפקטיבית היא כאשר אנחנו משפרים את החלקים החזקים שלנו - זהו מתוך קטע בפגישה מה אתם עושים טוב - (תמיד יש) לאחר שאתם מזהים זאת חשבו - איך אני יכול לפתח את החוזקה הזאת (למשל - אני מזהה את החרדה באופן מעולה) ולקחת אותה לרמה הבאה - למשל : האם תרצה שנראה יחד מה אתה מרגיש מתחת לחרדה הזו. זהו את החוזקות שלכם וחשבו כיצד אתם יכולים לקחת אותם אל השלב הבא, צעד אחד קדימה.

  5. עבודה על מיומנות מסוימת - אם אתם מתקשים למשל בזיהוי דפוסים, בחרו קטע מסוים מתוך הפגישה ונסו להתמקד רק במיומנות הספציפית הזו של זיהוי דפוסים. לא ניתן לעבוד על כמה דברים במקביל ולכן חשוב לזהות במה אתם מתקשים כדי שתוכלו לתרגל מיומנות זו. כאשר אתם מתמקדים אתם יכולים להשתפר. כאשר אתם מצליחים למשל לזהות את הדפוס שהמטופל עושה בו שימוש (מיומנות מאוד חשובה אשר מייצגת את המטפלים הטובים ביותר) תוכלו להתחיל לחשוב איך אתם יכולים להתערב בהתאם. תוכלו לעשות זאת עם כל מיומנות אשר אתם רוצים לעבוד עליה, למשל : שימוש בקול רך ואמפטי (עצרו את הוידאו בכל מקום שאתם רוצים להיות יותר רכים ואמפטיים והתערבו על פי רכיב זה באופן הכי רך ואמפתי שאתם יכולים), כך עם כל מיומנות.

  6. מפו את ההתערבויות שלכם. ההתערבות שלנו נגזרת מתגובות המטופל ומהבעיות והנושאים שעובדים עליהם בטיפול, הקשיבו לתגובת המטופל ונסו למפות את ההתערבות בהתאם: כל התערבות שלנו יכולה להיות : הזמנה למיקוד טיפולי ספציפי (הזמנה להצהיר על בעיה פנימית בטיפול, הזמנה לרגשות, הזמנה לרצון המטופל, הזמנה להציג דוגמא ספציפית, הזמנה לשים לב לחווית הרגשות בגוף, זיהוי הגנות והזמנה לרגשות, ויסות חרדה), הזמנה לחשיבה קוגניטיבית - (כאשר המטפל מזמין את המטופל לחשוב על הדברים ולא להרגיש את הרגשות שלו הוא מציע למטופל הגנה, יש מקרים שזה יהיה הדבר הטיפולי ביותר לעשות ויהיה המיקוד הטיפולי ויש מקרים רבים שלא) או מקרים בהם המטפל מציע הגנה למטופל (מה אתה חושב על הרגשות שלך - הצעת הגנה של רציונליזציה לרגשות המטופל), איך זה מרגיש לך? (הצעת הגנה של ערפול למטופל). עבדו עם קטע של מספר דקות מהפגישה ומפו את ההתערבויות שלכם - כמה מהם ממוקדות על פי תגובות המטופל אליכם, כמה מהם הן הצעה לחשיבה קוגניטיבית וכמה מהם הם הצעת הגנה למטופל. ככה תוכלו לדעת היכן עליכם להשתפר, בהתחלה במיוחד רוב ההתערבויות יהיו קוגניטיביות ויציעו למטופלים הגנות, זה טבעי וזה אומר שאפשר לעבוד על כך ולהשתפר כדי לחזור למיקוד הטיפולי כמובן בהתאם לכל מקרה ומקרה.

  7. הראו את הטיפולים שלכם בודיאו לקולגות וודאו שיש סביבת עבודה תומכת ומקבלת, אנחנו כאן ללמוד יחד לא להעביר ביקורת אחד על השני.

  8. השתתפו בקבוצת הדרכה קבוצתית כדי שתוכלו לראות גם טיפולים של קולגות וגם כדי שכמה שיותר קולגות יראו את העבודה שלכם.

  9. בחרו מדריך שאתם מרגישים שאתם לומדם אתו ומתקדמים באופן משמעותי איתו. אל תישארו במקום שאתם לא מרגישים למידה וצמיחה.


יש אפשרויות למידה רבות ונוספות, תהיו יצירתיים עם הכלי הנפלא של צילום בוידאו והוא יקפיץ את העבודה שלכם. יש חשיבות מאוד גדולה לראות בעצמכם את הטיפולים ולעשות הדרכה אישית בעצמכם כדי שתדעו במה עליכם להשתפר וכדי שתוכלו להיות ספציפים בדברים שאתם רוצים לעבוד עליהם בהדרכה אישית או קבוצתית.

כדי להיות מטפלים מעולים ההמלצה שלי היא להתחיל לצפות בוידאו שלכם עם הנחיות ספציפיות ומיקוד ספציפי כשעתיים בשבוע. ככל שתתרגלו באופן יעיל יותר העבודה שלכם תשתפר והמטופלים שלכם ישתפרו. practice makes better when practice effectively.


כמו תמיד הכתוב לא מתיימר לכלול את כל אשר ניתן להגיד בנושא, כי תמיד יש עוד וככה אנו למדים. אתם מוזמנים ומוזמנות לפנות אליי בכל שאלה ולהצטרף למגון אפשרויות הלמידה.












369 צפיות0 תגובות

Comentarios


bottom of page