Yuval Alon
למה כדאי לכל מטפל ללמוד מצילום הטיפולים בוידאו
יותר ויותר מטפלים נחשפים לאפשרות צילום הטיפול בוידאו אולם עדיין מדובר במיעוט משמעותי. יתרה מכך, גם אלו אשר מצלמים את הטיפול בוידאו מתקשים בעצמם ללמוד מתוך כך באופן אפקטיבי. הנה מספר נקודות אשר יכולות לעזור ללמוד בהנחה שאתם מצלמים את הטיפולים שלכם.
למה לצלם?
כולנו טועים. זאת פשוט עובדה. בטח במקצוע כל כך מורכב כמו טיפול. לכולנו יש הטיות וזה לא סוד כי אנשי טיפול מגיעים למקצוע מסיבה מסוימת, פעמים רבות עקב קונפליקטים אשר מלווים אותנו במהלך חיינו. ולכן, כאשר אנחנו רוצים ללמוד חשוב שהלמידה תהיה באמת ממה שקרה בטיפול עצמו ובעיקר שהמדריך יוכל לראות את התגובות הלא מילוליות של המטופל, שם מצוי המידע החשוב ביותר, המידע הלא מודע אשר מנהל את הטיפול. אם אתם לא מצלמים את הטיפולים שלכם אתם למעשה לומדים מתוך מה שאתם רואים ומבינים ומידע זה הוא מוגבל מאוד, המידע הזה מוטה ולא מאפשר למידה מהמטופל עצמו. המטופל עצמו הוא המדריך העיקרי והוא זה אשר מלמד אותנו במה הוא צריך עזרה, גם כאשר הטיפול מצולם המטופל הוא המדריך העיקרי ולכן אם אתם עדיין לא מצלמים את הטיפולים שלכם ואתם רוצים ללמוד מהמטופלים שלכם כדי שתוכלו לעזור להם, מומלץ מאוד להתחיל.
לאלו שהחלו לצלם, הנה דגשים אשר יעזרו לכם להפיק מהצילום את המיטב :
ללמוד מהמטופל :
איך המטופל מתחיל את הפגישה?
תחילת הפגישה מספרת את הסיפור של המטופל, בדקות הראשונות המטופל יגיד לנו בדיוק ממה הוא סובל ומה הוא צריך אם נקשיב לכך. כאשר אנחנו רואים את הטיפול בבית או בהדרכה אנחנו יכולים לשים לב איך המטופל מראה לנו במה הוא צריך עזרה, מטופלים ימשיכו להראות לנו זאת עד שנשים לב לכך ונתחיל לעזור להם, כך שבפגישה הבאה אנחנו יכולים לשים לב לאותו דפוס ולהתחיל לעבוד איתו, כאשר אנחנו עובדים עם הדפוס אנחנו יכולים לעקוב אחר תחילת הפגישות ולראות איך הן משתנות.
מהו הדפוס אשר נותר קבוע במהלך הפגישה או השתנה?
האם דפוס התנהגות כמו למשל : המטופל נמנע מרגשות ומדבר עליהם בעיקר, או זז מנושא לנושא מבלי להעמיק בו וכו' נותר קבוע ובוא לידי ביטוי באופנים שונים בפגישה או שיש שינוי משמעותי בדפוס ההתנהגות של המטופל בפגישה. זהו את דפוס ההתנהגות וכיצד הוא בא לידי ביטוי כדי שתוכלו להתחיל לעזור למטופל לזהות אותו ולעבוד לקראת המטרות שלו בטיפול. זיהוי הדפוס ועבודה מיטיבה עמו היא חשובה ככל הניתן במוקדם מאחר והיא מונעת עזיבה של הטיפל בטרם עת. מטופלים מגיעים לקבל עזרה, הם סובלים מדפוסים לא מודעים ולכן זיהוי הדפוס ועבודה עמו היא חשובה מאוד.
מהם הסימנים הלא מילוליים שהמטופל עושה בהם שימוש במהלך הפגישה?
לרוב מטופלים מנתקים מגע כאשר הם מרגישים לא בנוח, כאשר חרדה עולה וכאשר המטפל.ת מנסים להתקרב רגשית, לרוב זה יהיה על ידי מבט לצדדים, לרצפה, שילוב ידיים, ישיבה רגל על רגל או כל שינוי במנח הגוף, הצפייה בוידאו מאפשרת לזהות את השינוי הפיזי בהקשר הספציפי ובכך לקשור בין הנושא שעלה לבין התגובה הרגשית - חרדה ולרוב כך המטופל נמנע מרגשות וקרבה רגשית, בכך אתם יכולים לעשות אינגרציה - גוף - רגש - בהקשר לכל מטופל ומטופל, זהו אחד הכלים המשמעותיים ביותר לביסוס ברית טיפולית חזקה וזיהוי דפוסים לא מודעים בכאן ועכשיו. ושוב מונע עזיבה של מטופלים בטרם עת, אם המטופל לא ירגיש בנוח עם מה שעד עתה הוא לא הרגיש איתו בנוח, בעיקר להרגיש את הרגשות מהם הוא נמנע אוטומטית עד כה, הוא לא ירגיש שהוא מתקדם וישאר ללא הטבה או יעזוב.
מהם הסימנים שחרדה עולה ובאיזה הקשר?
בהמשך לסימנים הלא מילוליים והקשרם, כנ"ל לגבי רגשות וחרדה. חרדה היא ביטוי פזיולוגי אוטומטי המצביע על כך שרגשות עולים בפגישה, זיהוי רגעים אלו בפגישה ועבודה עמם הם לב הטיפול שכן הם מאפשרים למטפל לעזור למטופל לזהות בכאן ועכשיו חרדה, ולהפוך את המטופל למומחה של חיוו הפנימיים, לווסת במידה והיא גבוהה מדי ובכך להקנות למטופל למידה חוויתית של ויסות חרדה אשר הוא יכול לקחת עמו ליום יום, וכן להתחיל להרגיש את הרגשות אשר מעוררים חרדה כדי לעזור למטופל לבסס קשרים יותר קרובים ובטוחים רגשית.
מהם הרגשות שלנו כמטפלים כאשר אנחנו מקשיבים למטופלים ובאיזה הקשר?
העבודה עם ההעברה הנגדית שלנו בתוך הקשר ספציפי היא כלי עבודה משמעותי אשר יכול לקדם את העבודה שלנו משמעותית. חשוב לציין כי לא מדובר רק לזהות את הרגשות שלנו, אלא לזהות את הרגשות בהקשר הספציפי למה שעולה באותו הרגע עם המטופל, למשל, אם המטופל קופץ מנושא לנושא ואנחנו מתעצבנים כי אנחנו רוצים לעזור לו להעמיק, חשוב שנזהה את הכעס כדי שנוכל לתעל אותו לדבר על מה שהמטופל עושה אשר פוגע בו ולא מאפשר למטופל להתקדם אל עבר המטרות שלו. כנ"ל לגבי חרדה של המטופל.ת עצמו. מדוע המטפל בחרדה, מתי היא עולה, באיזה הקשר ועוד.
הלמידה מהודיאו עולה מדרגה כאשר המטפל לומד ממדריך שיודע כיצד לעבוד עם הלא מודע מרגע לרגע, כיצד להקשיב לו, כיצד לעבוד עם סימנים לא מילוליים ועוד אבל לא רק, כאשר המטפל.ת אשר לומד ממה שהמטופל עושה בפועל ולא באופן תאורטי הוא יכול ליישם זאת עם כלל המטופלים שלו ובכך לתת שירות טוב יותר למטופלים המגיעים אליו, לשפר את התוצאות בקליניקה ולמנוע עזיבת מטופלים.
כמו בכל דבר חדש גם צילום הטיפול בוידאו והדרכה עליו תעורר חרדה אצל המטפל.ת, זה טבעי כמו בכל למידה חדשה וחלק מתהליך הלמידה. ככל שהמטפל.ת מתחיל לזהות יותר תהליכים לא מודעים ועובד איתם בטיפול, החרדה מתחילה לרדת מאחר והמטפל.ת עוזר למטופל ספציפית במה שהוא מתקשה על ידי המידע המדויק הרבה יותר הזמין כאשר לומדים מהמטופל עצמו באמצעות הוידאו.
Comments