top of page
  • תמונת הסופר/תYuval Alon

השתקפות הדינמיקה בכאן ועכשיו

דאבנלו דיבר על מושג "השתקפות" ההתנגדות ביחסי ההעברה, הכוונה היא שהמטופל מתנהג באופן שגורם לבעיותיו בטיפול עם המטפל בכאן ועכשיו. כאשר דפוס ההתנגדות של המטופל משתקף ביחסי ההעברה זאת הזדמנות למטפל ולמטופל לאפשר לרגשות האמיתיים של המטופל לבוא לידי ביטוי במקום לשחזר את אותה מערכת יחסים שהמטופל רגיל אליה.


This technical intervention of turning the patient against the forces of the resistance is of crucial importance. It creates a situation with extreme clarity, so that when a high degree of challenge and pressure is applied to the resistance, the patient would never perceive this as a challenge to the self, but rather as a challenge to the resistances that have paralyzed her life (Davanloo, 1988b and 1988c). Her resistance against emotional closeness in the transference was systematically clarified and challenged, and the process finally led to the state of resistance in the transference. Now, we take up the interview which demonstrates the process of handling of the transference resistance

אבל, כדי שניתן יהיה לעשות את עבודת התיקון המשמעותית הזו בפגישה הטיפולית יש לשים לב למספר היבטים חשובים.


החשוב מכל, המטופל צריך לראות את הדפוס, את המחיר שלו, את המשמעות של המשך התנהגות זו במערכות יחסים ואת רצונו לעשות משהו לקראת שינוי או לא. לרוב, מה שברור למטפלים לא ברור למטופלים כלל ומה שנראה למטפל שהמטופל ידוע הוא ברוב המקרים שונה מהמציאות.


לכן, המטפל צריך לוודא שהדינמיקה בינו לבין המטופל משתקפת באופן ברור מרגע לרגע ושהמטפל מבין מצד אחד את המטופל והמטופל מבין את המטפל.


למשל מטופל אשר מגיע לטיפול ומתלונן על מערכות יחסים אשר מסתיימות כאשר הוא נדחה והוא לא מצליח להחזיק במערכת יחסים.


מטו': אני נדחה כל הזמן במערכות יחסים, דחייה אחר דחייה.

מטפ: האם נוכל לראות דוגמא שזה קורה?

מטו': למשל רק אתמול, הייתי עם חברים ופחדתי שידחו אותי, פחדתי שאם אגש למישהי היא תדחה אותי, הרגשתי את הפחד הזה, אני מרגיש אותו גם עכשיו.


ניתוח :


המטופל מתאר פחד מדחייה, כלומר מה שמשתחזר כרגע בדינמיקה עם המטפל הוא פחד של המטופל מדחייה גם בטיפול וגם מחוץ לטיפול. אם המטפל ישאל על רגשות בשלב זה השאלה תיפול אל תוך דפוס של דחייה - כלומר : מה אתה מרגיש ? המטופל : אני צריך לדחות את עצמי כדי להיות במערכת יחסים. מה שמשתקף בכאן ועכשיו זה פחד מדחייה. שלב ראשון : המטופל חייב להיות מודע לאופן בו הוא דוחה את עצמו. מדוע? אם המטופל לא יהפוך את ההתנגדות למודעת הרי שזה מה שהוא יעשה עם המטפל, השלב הראשון הוא להפריד את המטופל מההתנגדות ומהפחד מדחייה כדי שאפשר יהיה לטפל בה.


מטפ: אז שאתה רוצה להיות בקשר יש לך פחד שהאחר ידחה אותך, הבנתי אותך נכון?

מטו': כן, בדיוק.


המטופל מרגיש מובן קודם כל, המטפל לא מנסה לשנות אותו אלא להבין אותו.


מטפ: והפחד הזה מדחייה, זה מה שבאת לטפל בו כאן?


המטפל משקף בכאן ועכשיו את הבעיה באופן ברור כדי לוודא שהבעיה הפנימית היא ברורה לשני הצדדים.


מטו': כן, כן, זה מציק לי כל כך. (הסכמה על הבעיה הפנימית).


מטפ: אז תרצה שאני ואתה נרד לשורש העניין של הפחד הזה מקשר ומדחייה כדי שתרגיש בטוח בקשרים (הזמנה למטרה חיובית ועבודה משותפת)


מטו': (אנחה) כן, זה יהיה מצוין.


כל אלו הן בניית ברית עבודה בגובה העיניים עם השתפקות של הדינמיקה והפרדת המטופל מההגנה שלו.


מטפ: אז במקום לפחד מהרגשות שלך ולהישאר דחוי האם זה יהיה הגיוני לראות מה אתה מרגיש כדי שתוכל להבין למה אתה כל כך מפחד מדחייה?


מטו': כן, אני רוצה לדעת, אני לא רוצה להמשיך לפחד.


עכשיו המטפל והמטופל יכולים להתחיל לעבוד בדוגמא וכאשר הדפוס עולה הם יכולים ביחד לאתגר אותו, כאשר המטופל מתחיל לפתח את היכולת להרגיש את הרגשות האמיתיים שלו ולקבל בהירות לגבי הדפוס שניהל אותו עד כה.


טעות נפוצה : מטפלים לא עוזרים למטופלים להפריד את עצמם מההגנות שלהם וממשיכים להתקדם בטיפול כאילו המטופל עובד אל עבר המטרות שלו כאשר בניגוד למה שהמטפל חושב המטופל בטוח שהוא צריך להגן על עצמו מפני קרבה ומפני לאפשר לעצמו להיפתח (החוק הלא מודע - אני צריך להסתיר את עצמי כדי שאתה תשאר בקשר איתי - אם אאפשר לעצמי להרגיש אתה תעזוב).


בעזרת הבנת המטופל מרגע לרגע בכאן ועכשיו ולא להתקדם לשאלות של רגשות כאשר המטופל מזוהה עם ההגנות שלו ניתן להתחיל לטפל בדפוסים אשר גורמים לבעיות המטופל ביחד בטיפול.



בהצלחה.


133 צפיות0 תגובות

Comments


bottom of page