Yuval Alon
איך לעבוד עם משולש הקונפליקט ומשולש האדם בISTDP
סיבתיות הקונפליקט מתוארת במשולש הקונפליקט ומשולש האדם. במשולש הקונפליקט, פינה אחת מתארת את הרגשות והדחפים אשר מתעוררים מטריגרים חיצוניים - פינה שנייה את נתיבי פריקת החרדה אשר רגשות ודחפים אלו מעוררים ופינה שלישית ההתנהגויות - הדפוסים ההגנות אשר האדם עושה בהם שימוש כדרך להתמודד עם רגשות המעוררי חרדה ואשר מייצרים את סבלו ואת הבעיות עמם הוא מגיע לטיפול.
משולש האדם הוא כיצד הקונפליקט בא לידי ביטוי במערכות עכשוויות, בעבר ועם המטפלת.
אלו הן רעיונות פשוטים להבין את סבלם של המטופלים אך יישומם אינו פשוט כלל וכלל. הרעיון העומד בפני השימוש במשולשים הוא סיבתיות - מה גורם למה, איך נוצר הסבל של המטופל. סיבתיות זו לרוב אינה ידועה למטופלים והם מתנהגים אותה באופן לא מודע. לכן הבאת הסיבתיות למודע היא משימה טיפולית חשובה מאין כמותה. יתרה מכך, הבאת סיבתיות לא מודעת למודעות המטופל כמובן מעוררת רגשות רבים והתנגדות מאחר והמטופל רגיל להתנהג באופן מסוים אשר קשור לדפוסי ההתקשרות העמוקים ביותר שלו, שלה.
הסבל של המטופל הוא לאור העדר הבחנה ברורה שלו עצמו בין פינות המשולש ובלבול בין רגשות לחרדה ובין רגשות להגנות. הירידה לפרטים וספציפיות היא קריטית על מנת שהמטפל והמטופל יוכלו להסכים ולהבחין בין פינות המשולש.
כאשר הטיפול ממשיך ומתקדם ללא הבחנה ברורה בין פינות המשולש אין באמת אפשרות למטופל להתקדם בטיפול והטיפול יהיה תקוע. כאשר המטפל לא שם לנגד עיניו באופן ברור את חשיבות ההפרדה בין פינות המשולש אז גם המטפל וגם המטופל ממשיכים לשתף פעולה באופן לא מודע עם דפוסים לא מודעים אשר ממשיכים לנהל את חיי המטופל.
חשוב להבהיר : הבחנה בין פינות המשולש כוללת הרגשת הרגשות והדחפים אשר לא הורגשו עד כה, על מנת להגיע להבחנה זו נדרשת עבודה רבה וזהו לב הטיפול - העבודה עם ההתנגדות להרגיש את הרגשות, עבודה חוויתית וקוגניטיבית בו זמנית, עבודה אינטגרטיבית.
דאבנלו מבהיר זאת כך :
Partial Breakthrough in T, Systematic Analysis of Transference Resistance
The therapist began with a systematic analysis of residual transference, with the use of the two therapeutic triangles-a step which tends to be forgotten by insufficiently experienced trainees but which is essential to enable the final unlocking of the unconscious to take place. He started by making the link between impulse and defense (two corners of the triangle of conflict) in the transference: the way in which she defended herself against anger with him by becoming passive and helpless, and by covering it up with a smile. In response, she was now able to answer his question with feeling: " .. did you experience the anger"? "Yes, yes I did, and I experienced it last time." She then showed the mobilization of her unconscious therapeutic alliance by spontaneously mentioning another defense, namely turning her violence into gentleness, wanting to stroke his face. Here the therapist launched into a major linking interpretation, pointing out all the ways in which she defended herself against her anger, both in the transference, with recent men, and with her son Paul. Finally, he was able to bring out the anxiety, namely her fear of being rejected and abandoned. This systematic analysis thus covered all three corners of the triangle of conflict, i.e., defense, impulse, and anxiety, and two corners of the triangle of person, transference (T) and current (C).
לרוב בטיפול המטופל יתמקד בפינה של ההגנות או של החרדה ופעמים רבות המטפל יגיב בהגנות או חרדה משלו לאור כך שהמטופל לא הגיב ברגשות או לא הביע רצון להרגיש את הרגשות שלו. לכן נושא הסיבתיות הוא כל כך חשוב. כאשר המטופל מבין מה מייצר את סבלו, הוא בעצמו ירצה להכיר ברגשות שלו כמו שהם ולקבל את המציאות הרגשית שלו. דאבנלו מבהיר זאת כך :
TH: So the question is this; if you be able to examine all these feelings and carefully look at them for the way they are. Of course when I say the way the are means to look at them, to examine them in more detail and to see them as they are, hmm? PT: Ja. TH: Obviously a lot of them are hurried in you, okay? Do you think if you put them together and see them as they are and experience them as they are, do you think this might in a sense give you your freedom in a sense? PT: Ja. TH: Because you are in a sense if you look at it repeating the life of the past. Is a war time life for you. Do you see what I mean? PT: Ja, that's ... I even said that the other day. It seems that my life is always war. TH: Yeah, is a war time life ... and in a sense is worse, is a frying pan into the fire pattern. PT: Always. TH: In a disastrous way you are, hmm? What I am looking at is this; up to the time you don't put all your mixed buried feelings in the right perspective, I am sure you are going to perpetuate the past, live a crippled life, and die in a crippled way. PT: And that's what I don't want and this is why I am here. (In a very affirmative and determined tone of voice) TH: We have only touched the tip of a huge iceberg. It is much deeper than that. PT: Uh hmm. TH: Now do you think this might be of help to you? PT: Ja. TH: Hmm? PT: Ja. Because when ... when ... the things we talked about today, some things are somewhat there. I know that there are many paradoxes within which I cannot explain. I never thought about that my choices are . .. my choices in partners are really my mother. TH: But you might want to think about it. PT: And while I always considered them as being like my father when I thought about it. TH: But obviously the story tells us different. PT: And I never thought that my relationship with my children might have something to do with my mother. TH: That is also something you might want to carefully examine. As 140 DA VANLOO we saw, there are a lot of positive feelings toward them as well. Remember, you said, "I love him, too. "
אז לסיכום : עזרו למטופלים לראות סיבתיות וודאו שהם מבחינים בין פינות המשולש לא ברמה קוגניטיבית בלבד אלא ברמה החוויתית. כאשר יש למטופל חוויה אחרת - עזרו לו לראות מה גרם לסבלו ועזרו לו להמשיך להבחין בין פינות המשולש עד אשר הוא יוכל לפתור את הקונפליקטים שלו, במילים אחרות כאשר הקונפליקט כבר לא יהווה בעיה בחייו, או במילים אחרות : כאשר טריגרים חיצוניים ימשיכו כמובן לעורר רגשות אבל המטופל יוכל להרגיש אותם במקום להתגונן ובכך להיות חופשי מהסבל אשר ההגנות והחרדה ייצרו קודם לכן.
בהצלחה.
留言